Verstappen vandaag weer de baan op: niets is wat het lijkt
Max Verstappen begint vandaag aan zijn tweede testweek in Spanje. Vorige week reed hij al twee dagen rondjes op het circuit van Montmélo, bij Barcelona. Deze week moeten de puntjes op de i. Maar veel wijzer worden we er waarschijnlijk niet van.
Tien teams, twintig coureurs. Acht werkdagen in een 'wintertest' van twee weken. Het is een verwarrend evenement voor de Formule 1-fans. Want waar moet je op letten? Snelle rondetijden doen er eigenlijk niet toe. Betrouwbaarheid is belangrijker.
Op papier en in simulaties zijn alle nieuwe auto’s ongeëvenaard, storingsvrij en pijlsnel. Maar de realiteit is vaak weerbarstiger. Teams willen daarom vooral kilometers maken, updates checken en aerodynamische vondsten testen. Meten is weten, maar veel blijft binnenskamers. Illustratief is het gebruik van grote schermen in de pitbox waarmee pottenkijkers kunnen worden geweerd.
Het regende vorige week weinigzeggende antwoorden van coureurs. Sterker: vaak gaven ze cryptische antwoorden die nieuwe vragen opriepen. "We hebben ons programma goed kunnen afwerken", zei Max Verstappen na z'n tweede werkdag in Barcelona. "Het voelde goed aan. De auto heeft potentie."
Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo was eerder die week de klos. Zijn eerste kennismaking met het nieuwe racekanon van Red Bull Racing verliep stroef. Wat heet: de Australiër kwam door een defecte sensor en een batterijprobleem op dag één amper aan rijden toe. "Tja, we hadden een ambitieus testprogramma, maar het was al snel duidelijk dat we iets te ambitieus waren. Ach, zo gaan die dingen. Dat hoort bij testen."
Max Verstappen ging nog een stap verder: "ik denk dat we pas na de eerste vier races weten hoe we ervoor staan en of we ons kunnen mengen in de titelstrijd. Ik ga pas vanaf de Grand Prix van Spanje mijn doel bepalen."
Welke voorzichtige conclusies kunnen we trekken na de eerste testweek? Wie kijkt naar de rondetijden in de eerste testweek ziet dat Mercedes nog steeds de te kloppen ploeg is en dat ook Ferrari goed scoort. Maar cynici zeggen dat de Italiaanse renstal dat vooral doet uit marketingoverwegingen.
Na een rampzalig seizoen zonder overwinning moet Ferrari weer zegevieren. Ook in de wintertests. Desnoods door de auto met weinig benzine en supersnelle banden de baan op te sturen. Niemand kent de waarheid. De teams willen elkaar vooral zand in de ogen strooien. Niets is wat het lijkt.
Kinderziektes
Wie kijkt naar het aantal gereden rondjes ziet feilloos welke teams kampen met kinderziekten: McLaren en Toro Rosso scoorden met respectievelijk 208 en 183 ronden belabberd. Wederom: het zegt weinig, maar het is niet de manier waarop je als team aan een seizoen wilt beginnen.
Ook Williams presteerde met 213 rondjes ondermaats, maar dat was vooral te wijten aan uitglijders van 'jonge wolf' Lance Stroll. De 18-jarige Canadees is volgens Williams een supertalent, maar critici wijzen graag naar de diepe zakken van zijn steenrijke vader Lawrence Stroll.
Hoe dan ook: het repareren van Strolls bolide kostte Williams uren. Het team zet deze week noodgedwongen een nieuw chassis in. En de benjamin van het F1-veld zal moeten wennen aan z'n verse bijnaam 'Scrollercoaster'.
Vriend en vijand zijn het erover eens dat Mercedes en Ferrari de winnaars zijn van de eerste testweek. Dat wordt geïllustreerd door het aantal afgelegde ronden: 560 en 468.
Opvallend is dat veel insiders hun vingers niet durven te branden aan Red Bull Racing. Het team van Verstappen en Ricciardo kampte met wat probleempjes en legde relatief weinig (294) rondjes af, maar het team deed stoïcijns z'n werk en barst van het zelfvertrouwen.
'Red Bull straalt vertrouwen uit'
"Red Bull Racing is de grote onbekende", zegt de Britse F1-journalist James Allen. "Wat ze vorige week lieten zien, was verre van opwindend, maar het zou mij niet verbazen als ze verstoppertje spelen. Bijvoorbeeld door te focussen op betrouwbaarheid. Dan doen de rondetijden er helemaal niet toe."
Allen voorspelt dat de concurrentie deze week goed op de Bulls zal letten. "Ik denk dat er wat aerodynamische innovaties op de auto komen. Misschien wel iets revolutionairs."
Tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso is het met Allen eens. "Ze stralen zelfvertrouwen uit. Het kan veelzeggend zijn dat Verstappen en Ricciardo zich niet laten verleiden tot ultrasnelle rondjes." Alonso heeft het eerder meegemaakt. "Red Bull doet dat altijd zo. Ze hoeven hier nog niet te scoren. Je zult zien dat hun auto in Australië heel anders is. Dan gaan we hun ware gezicht zien."