NOS NieuwsAangepast

'Eerste iPad-krant is een killer'

Door economieredacteur Nik Wouters

Net als de 'gewone' papieren kranten heeft The Daily het belangrijkste nieuws op de voorpagina: de situatie in Egypte. En net als de papieren kranten bestaat The Daily uit veel nieuwsartikelen en foto's.

Maar daar houdt de vergelijking met de papieren kranten wel op. The Daily van mediamagnaat Rupert Murdoch, de eerste iPad-exclusieve krant, doet er alles aan om niet te veel op de traditionele krant te lijken.

Exclusief

De krant kwam vandaag voor het eerst uit. Murdoch liet de afgelopen maanden een team van ruim honderd journalisten aan de eerste iPad-exclusieve krant werken. Het resultaat is een krant met hd-video's, interactieve graphics en veel foto's, die dus niet zoals alle andere op papier verschijnt.

In de video's van The Daily treden nieuwspresentatoren op. Bij verhalen over bekendheden kan de iPad gedraaid worden om de bijbehorende twitter-berichten te lezen.

Geen papier, geen vrachtwagens

Een abonnement voor een week op The Daily kost 99 dollarcent. Die prijs hoort volgens Murdoch bij "nieuwe tijden die vragen om nieuwe journalistiek".

"Geen papier, geen drukkerijen, geen vrachtwagens. Die kostenbesparingen geven we door aan de lezers", aldus Murdoch.

Half miljoen

Het maken van de krant kost volgens hem minder dan een half miljoen dollar per maand. Om de krant op te starten werd 30 miljoen dollar uitgetrokken.

Op termijn wordt The Daily ook op andere tablet-computers dan de iPad uitgebracht. De krant is voorlopig alleen in de Amerikaanse winkel van Apple te downloaden.

Niet voor Nederland

Krantendeskundige Piet Bakker is onder de indruk van The Daily. "Het ziet er heel goed. Er is heel veel energie ingestoken."

"Door de combinatie van de lage prijs kan dit een 'killer' worden. Er zit ook een enorme marketingkracht achter."

Riskant

Toch denkt Bakker dat een eventuele Nederlandse The Daily weinig kans van slagen heeft. "De Nederlandse afzetmarkt is te klein. Voor bestaande kranten is zo'n initiatief heel riskant, omdat ze enorm onder de prijs van de papieren krant moeten zitten", zegt Bakker.

The Daily verandert daarom niet meteen de Nederlandse krantenmarkt, volgens Bakker. "Het is voorlopig slechts een inspirerend voorbeeld voor Nederlandse kranten."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl