Verstappen kan per rondje 3 seconden sneller. Hoe kan dat?
De bolide van Max Verstappen is dit jaar nog sneller dan vorig jaar. Door de regelwijzigingen die dit seizoen in de Formule 1 zijn doorgevoerd, moesten alle auto’s drastisch worden verbouwd. En dat kan per rondje wel 3 seconden schelen.
Voormalig Formule 1-coureur Jan Lammers is blij met het uiterlijk van de nieuwe auto's. "Ik vind het zelf super. De auto ziet er weer uit als een Formule 1-auto. Voorheen kon een leek het verschil tussen een Formule 3-auto en een Formule 1-auto niet zien. Dat zie je nu wel. Hij heeft weer ouderwetse dikke banden. Ik denk dat dit een stap vooruit is", aldus Lammers.
Verstappen rijdt dit seizoen in de RB13, oftewel de dertiende uitvoering van de Red Bull-wagen. Wat maakt deze auto anders dan de RB12?
Bredere wielen
De breedte van de voorwielen is met 6 centimeter toegenomen (van 24,5 naar 30,5 cm). En de achterwielen zijn acht centimeter breder geworden (van 32,5 naar 40,5 cm). Daardoor hebben de coureurs meer grip en kan hij met meer snelheid de bochten door.
Bredere vleugels
Zowel de voor– als de achtervleugel is breder geworden. De extra centimeters zorgen voor meer neerwaartse druk, de auto komt dichter op het asfalt te liggen en kan meer snelheid ontwikkelen.
Daarnaast is de voorkant van de RB13 gebouwd in een V-vorm, waardoor de auto’s dichter bij elkaar kunnen rijden.
Meer body
Het bodywork van de auto is twintig centimeter breder en in gewicht is er twintig kilo bij gekomen. Ook daardoor ligt de auto dichter op het asfalt, wat meer grip oplevert voor de coureurs. Door alle wijzigingen bij elkaar scheuren ze nu zo’n 30 kilometer per uur sneller door de bocht dan afgelopen seizoen.
De verschillen tussen Verstappens auto van 2016 en 2017
RB12 | RB13 | |
breedte voorwielen | 24,5 cm | 30,5 cm |
breedte achterwielen | 32,5 cm | 40,5 cm |
breedte ophanging | 180 cm | 200 cm |
breedte voorvleugel | 165 cm | 180 cm |
breedte achtervleugel | 75 cm | 95 cm |
breedte body | 140 cm | 160 cm |
gewicht | 702 kg | 722 kg |
Wat betekenen deze nieuwe regels voor de coureurs?
"Het wordt lastiger voor ons om rond te rijden", zei Verstappen over de nieuwe situatie. Nu de snelheid hoger ligt, zal er meer neerkomen op de stuurmanskunsten van de coureurs. Ook fysiek moet Verstappen nog iets beter voorbereid zijn. De snelheden in de bocht liggen hoger, dus zijn nek krijgt het zwaar te verduren.
Jan Lammers legt uit hoe dat werkt:
"Straks krijg je krachten van vier of vijf g. Als je hoofd tien kilo weegt en je gaat door een bocht, dan krijg je een druk van 40 of 50 kilo op je helm. Dat is best wat. Dus dan moeten ze een beetje harder trainen."