Headbangende paarse duif gaat viral op Facebook
Heb jij de headbangende paarse vogel al voorbij zien komen op je tijdlijn? Sinds deze maand lijken Facebookgebruikers in de ban van het beest.
De paarse vogel is onderdeel van de stickers in Facebook Messenger. De stickers kunnen worden ingezet als een soort emoticon, tijdens een chatgesprek. De functie bestaat al langer, maar de stickers van de paarse duif zijn pas sinds 1 februari beschikbaar.
Syd Weiler, de bedenker van het beest, creëerde 24 verschillende stickers van het dier. Op Facebook staat hij inmiddels bekend als het 'vuilnisdier'. Hij wordt afgebeeld met een stuk brood, een pizzapunt en in een cocktailglas.
De populairste sticker van het dier is die waarop hij met zijn hoofd op de grond slaat. Op menig bericht op Facebook wordt hij door gebruikers als reactie geplaatst.
Waarom is niet duidelijk, maar de populariteit van het dier is in korte tijd snel toegekomen. Een populaire Thaise Facebookpagina deelde het dier op hun tijdlijn, en dat werd opgepikt door verschillende Thaise media. Afgelopen weekend werd het in de VS opgepikt en sindsdien is het beest overal te zien. Inmiddels is de hashtag #purplebird op Twitter geboren en hebben ook verschillende internationale media aandacht besteed aan het dier, waaronder de BBC.
Door middel van een video laat Weiler haar Thaise fans weten dankbaar te zijn: "Ik ben erg verrast, maar heel dankbaar! Bedankt, Thailand. Ik vind het heel grappig, en ik ben blij dat jullie de duiven zo leuk vinden."
Niet iedereen is blij met de populariteit van de paarse vogel. Adam Lockwood is zelfs een petitie gestart om de vogel van Facebook te verbannen.
De grote vraag is natuurlijk: wat betekent het? Is het dier emotioneel in de war? Of misschien een fan van heavy metal?
"Het kan allemaal, of allebei tegelijk! Of blij en opgewonden... het is maar wat jij er in ziet", licht Weiler toe.
Voor wie er geen genoeg van kan krijgen heeft Weiler goed nieuws: ze is bezig met het ontwerpen van nieuwe stickers van onder andere een wasbeer.