Azië helpt Heineken aan goede cijfers
Bierbrouwer Heineken heeft afgelopen jaar meer bier verkocht en ook meer winst gemaakt. Vooral in Azië wist het bedrijf de bierverkopen op te voeren, maar ook in andere markten won Heineken aan populariteit. De brouwer verwacht voor 2017 niet anders.
Heineken voerde de bierverkopen afgelopen jaar met 3 procent op naar ruim 200 miljoen hectoliter. De omzet steeg daarbij naar 20,8 miljard euro, tegen 20,5 miljard euro een jaar eerder.
De nettowinst groeide met 2,5 procent naar krap 2,1 miljard euro. Voor 2017 voorziet Heineken verdere omzet- en winstgroei.
Overnames
Het bedrijf heeft plannen om dit jaar overnames te doen in onder meer het Verenigd Koninkrijk en Brazilië. Door de overname in Brazilië zal Heineken de op een na grootste bierproducent in het Zuid-Amerikaanse land worden.
Topman Jean-François van Boxmeer spreekt van "sterke resultaten". Hij benadrukte wel dat de marktomstandigheden in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa zwaar waren. In die regio's werd als verwacht op jaarbasis iets minder bier verkocht.