Een artist impression van de geplande tram Maastricht-Hasselt
In samenwerking met
L1 Nieuws
NOS Nieuws

Limburg verbaasd over 'lastige' staatssecretaris

CDA-gedeputeerde Hubert Mackus zegt zeer verbaasd te zijn dat PvdA-staatssecretaris Sharon Dijksma lastig doet over 37 miljoen euro rijkssubsidie voor de tramlijn Hasselt-Maastricht.

Volgens L1 reageerde Mackus in een vergadering van Provinciale Staten op een brief van de staatssecretaris. Zij schrijft daarin dat op 1 januari 2016 niet is begonnen met de werkzaamheden voor de tramlijn, terwijl dat één van de voorwaarden was voor de subsidie.

De Limburgse gedeputeerde zegt dat de bewering van de staatssecretaris aantoonbaar onjuist is. Zo zijn er volgens hem metingen op het tracé uitgevoerd. Ook is bodemonderzoek verricht en zijn uitgaves gedaan voor kabels en leidingen. Het Rijk is daarvan in brieven in september en december 2015 van op de hoogte gesteld, zei Mackus.

Late reactie

Hij vindt het bovendien heel vreemd dat de staatssecretaris pas veertien maanden later, in januari 2017, met een reactie komt.

Binnenkort overlegt de gedeputeerde met de staatssecretaris over het meningsverschil. Hij stelt het volste vertrouwen te hebben in een goede afloop. Volgens hem is de subsidie niet in gevaar en worden de al gedane uitgaves ook niet teruggevorderd.

Tegenslagen

De plannen voor de sneltram dateren uit 2008. Hasselt ligt zo'n 35 kilometer van de Limburgse hoofdstad. Oorspronkelijk zou de lijn dit jaar worden geopend, maar het project kampt met tegenslagen.

Zo bleek de Wilhelminabrug in Maastricht niet sterk genoeg om de tram te dragen. Een compleet nieuwe brug over de Maas kost 100 miljoen euro extra. Dat vinden alle betrokkenen te veel geld.

Daarom is besloten om de tram niet verder te laten rijden dan een eindhalte bij de Maas. Passagiers moeten het laatste stukje naar het station lopen. De planning is dat de tramlijn in 2021 in bedrijf wordt genomen.

Advertentie via Ster.nl