Selçuk Ozturk en Tunahan Kuzu van Denk
NOS NieuwsAangepast

'Trollen is een politieke vorm die we nog niet kenden in Nederland'

Het inzetten van 'internet-trollen' door de politieke partij Denk is nieuw in de Nederlandse politiek. Twitter en Facebook werden ingezet om de partij door middel van nep-accounts te steunen en tegenstanders aan te vallen. "Het debat inkleuren via sociale media door aanhangers van een partij gebeurt wel vaker, maar dan met open vizier", zegt politiek verslaggever Ron Fresen.

NRC schrijft dat er minimaal twintig van dit soort nep-profielen actief zijn, die samen verantwoordelijk zijn voor minstens 1636 berichten en 2171 likes. "Deze accounts reageren uitsluitend op berichten over Denk en vallen politieke tegenstanders zoals PvdA'ers Ahmed Marcouch en Lodewijk Asscher aan", zegt NRC-journalist Hugo Logtenberg in het NOS Radio 1 Journaal.

Die strategie past wel bij de partijcultuur van Denk, zegt Fresen. "We hebben eerder knip- en plakwerk gezien van stemmingen in de Tweede Kamer waarbij andere politici in een kwaad daglicht werden gesteld." Volgens Fresen heeft Denk er ook belang bij om heel actief te zijn op social media, omdat hun achterban daar ook veel te vinden is.

Deze agressieve manier van campagne voeren schuurt wel met de boodschap die Denk graag naar buiten brengt, zegt Logtenberg. "Denk zegt altijd te streven naar verdraagzaamheid, maar dat strookt niet met hun agressie op social media."

De personen die op de foto's van de accounts te zien zijn, onder wie een Nederlandse student en een Belgische theatermaker, zouden niet weten dat hun foto's worden gebruikt. "Het gebruiken van iemands foto zonder toestemming, is in strijd met het portretrecht en de Wet bescherming persoonsgegevens", zegt een woordvoerder van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Door berichten veel te retweeten proberen partijen het debat in hun gelijk te kantelen.

Politiek verslaggever Ron Fresen

"Dit laat wel zien dat we social media moeten relativeren, zeker in deze verkiezingscampagne", zegt Fresen. "Of andere partijen dit ook doen weet ik niet, maar social media wordt wel gebruikt om het publieke debat in te kleuren. Door berichten heel veel te retweeten proberen partijen het debat in hun gelijk te kantelen. Het is niet altijd even doorzichtig hoe dat gebeurt."

NRC heeft voor publicatie Denk om een reactie gevraagd, die kwam er toe niet, ook tegenover de NOS wilden ze niet reageren. Uiteindelijk heeft de partij in een video op Twitter en Facebook gereageerd. Daarin ontkennen ze het verhaal niet, maar noemen ze het vooral stemmingmakerij.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl