Het is de vervanging van loting voor geneeskundestudenten: de decentrale selectie. De sollicitaties moeten betere studenten opleveren en leiden tot minder studie-uitval. Maar decentrale selectie is amper beter dan loting, blijkt uit onderzoek van VUmc-promovendus Anouk Wouters. En het zorgt volgens haar bovendien voor minder diversiteit.
Anouk heeft ontdekt wat de effecten zijn van decentrale selectie, waarbij studenten worden toegelaten op basis van hun ervaring en motivatie. "We hebben studenten van geneeskundeopleidingen van verschillende universiteiten in Nederland benaderd. En we keken naar hun studieresultaten."
Daaruit blijkt dat de motivatie en prestaties van selectiestudenten amper beter zijn dan van lotingstudenten. De reden: "Geneeskundestudenten doen het over het algemeen gewoon heel goed."
Volgens Anouk kiezen scholieren met een migratieachtergrond en Nederlandse scholieren van wie de ouders niet hebben gestudeerd door decentrale selectie minder snel voor geneeskunde. "Tijdens de selectie worden studenten met andere achtergronden niet benadeeld, maar deze scholieren haken vaker af door de selectie."
"Zij hebben het gevoel dat ze vanwege hun achtergrond geen kans maken. De meeste scholieren proberen het wel, maar de selectie schrikt ook een aantal van hen af. Daarom wil ik dit verder onderzoeken. Bij loting heeft iedereen een kans."
Jouw eindexamencijfer zegt veel over je studiesucces, volgens Anouk, "maar de middelen die in de decentrale selectie worden gebruikt, zijn daarmee hoogstens matige voorspellers voor het studiesucces van geneeskundestudenten".
Of decentrale selectie tot betere of slechtere artsen leidt dan loting, dat weet Anouk nog niet. "We kunnen nog niet zien of decentrale selectie voor betere artsen zorgt, daarvoor is het nog te kort geleden ingevoerd. We zien alleen geen verschillen tussen prestaties in de coschappen."
Minder uitval
Hoogleraar Roland Laan van het Radboudumc ziet wel degelijk het voordeel van decentrale selectie. "Wij hebben aanmerkelijk minder uitval van eerstejaars studenten sinds de decentrale selectie."
Dat ligt volgens professor Laan vooral aan de motivatie. "Aankomende studenten doen een online cursus tijdens hun eindexamenperiode. De cursus lijkt op hoe wij de opleiding doen. Je moet organisatievermogen en motivatie hebben om de cursus succesvol af te ronden."
Laan legt uit dat dit een antwoord geeft op drie vragen: is geneeskunde de studie voor mij, ben ik echt gemotiveerd en kan ik het ook? "Die combinatie maakt dat wij lagere uitval zien dan bij de loting."