'Snapchat heeft last van succes Instagram Stories'
Dit voorjaar moet het moment van Snapchat worden. Naar verluidt gaat het platform in maart de beurs op en volgens Amerikaanse media publiceert het bedrijf later deze week zijn financiële gegevens. Maar er is een kaper op de kust die succes van Snapchat probeert af te snoepen: Instagram.
En dat lijkt tot nu toe aardig te lukken, blijkt uit onderzoek van TechCrunch. De techsite concludeert dat een dalend aantal mensen op Snapchat verhalen van gebruikers bekijkt; er zou sprake zijn van een daling van 15 tot 40 procent.
De kern van Snapchat
Snapchat is groot geworden via zogenoemde stories, die worden gezien als een belangrijk onderdeel van de app. Hier bekijken gebruikers foto’s en video’s van hun vrienden, die na 24 uur verdwijnen. Facebook ziet al jaren met lede ogen aan hoe Snapchat hiermee gebruikers wint, en probeert het succes keer op keer te kopiëren.
Ook via dochterbedrijf Instagram. Deze foto-app lanceerde in augustus een functie die heel erg leek op Snapchat Stories. Bovenin de tijdlijn is een horizontale lijst met foto’s van vrienden te zien. Wie hierop drukt ziet - net als op Snapchat - foto’s en video’s die de afgelopen 24 uur zijn geplaatst.
Toen de functie werd geïntroduceerd, werd Instagram ervan beschuldigd Snapchat te kopiëren. Het platform erkende dit ook zelf, maar vond het overduidelijk geen probleem.
Die houding lijkt nu succes te hebben. Instagram Stories heeft inmiddels 150 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Dat zijn er net zoveel als Snapchat Stories had in juni 2016. De cijfers lopen niet gelijk en het is dus heel goed mogelijk dat het aantal gebruikers bij Snapchat is gestegen; een half jaar eerder had het platform 110 miljoen dagelijks actieve gebruikers.
Maar het bedrijf heeft sindsdien geen nieuwe cijfers bekendgemaakt en er is ook niks uitgelekt. Iets wat je bij een bedrijf dat investeerders enthousiast wil maken voor een beursgang misschien wel zou verwachten.
Sterren
Een van de graadmeters die TechCrunch in zijn verhaal gebruikt is hoe succesvol sterren zijn op de platformen. Zij zijn goed voor honderdduizenden en soms zelfs miljoenen volgers. Deze sterren worden vaak begeleid door talentenbureaus.
Daarvan zegt er een tegen de techsite dat het aantal kijkers op Snapchat sinds augustus is afgenomen van 75.000 naar 50.000 en dat 6 tot 10 procent van de volgers op Instagram elke dag de verhalen bekijkt. "Dat is gigantisch."
De cijfers zeggen niet alles. Later deze week, als Snapchat zijn gegevens openbaar maakt, zullen we een beter beeld krijgen van hoe het ervoor staat met de app. Maar dat Snapchat last heeft van Instagram, lijkt min of meer wel vast te staan.