Spektakel in de woestijn: techbeurs CES begint in Las Vegas
Verleiden en verleid worden: dat is techbeurs CES in Las Vegas in een notendop. Vandaag gaat voor de vijftigste keer de beursvloer open van 's werelds grootste technologie-evenement. Voor grote jongens als Samsung dé plek om hun nieuwste innovaties te presenteren. Voor start-ups het moment om te laten zien wat ze waard zijn.
De Consumer Electronics Show, zoals de CES officieel heet, is gigantisch. Ahoy (45.000 vierkante meter) en de Jaarbeurs (100.000 vierkante meter) vallen in het niet bij de vierkante meters die hier worden bezet. Er worden zo’n 180.000 mensen verwacht die kunnen rondlopen over 232.000 vierkante meter beursvloer.
Op zoek naar succes
De beurs opent vandaag om 19.00 uur Nederlandse tijd. Maar als je als bedrijf van aandacht verzekerd wil zijn, moet je vooraf een perspresentatie houden. Die waren er de afgelopen twee dagen volop. Bekende merken, zoals Toyota, Samsung en chipmaker Nvidia, presenteerden hun visie op de toekomst.
Een van de opvallendste presentaties was die van automaker Faraday Future. Het bedrijf toonde dinsdagavond in Las Vegas zijn eerste auto. Niks was te gek voor het bedrijf. Zo werden er een Bentley, Ferrari en een Tesla van het podium afgereden om te bewijzen dat de auto van Faraday Future, de FF 91, sneller is.
Dit jaar is er op de CES veel aandacht voor slimme apparaten. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is er te vinden. Van een kattenvoerbak die bijhoudt of de brokjes op zijn tot een kam die je advies geeft over je haar.
Daarnaast worden slimme assistenten, zoals die van Amazon en Google, in steeds meer producten gestopt. Denk aan tv's die je via spraakbesturing opdrachten kunt geven of koelkasten die je advies geven over inkopen. Ten slotte blijft het ook de beurs van de nieuwste televisies, geluidsinstallaties, auto's en nog veel meer.
Hollands Paviljoen
Tussen alle start-ups die er te vinden zijn, zit ook een flinke Nederlandse vertegenwoordiging. Er is een speciaal 'Hollands Paviljoen' ingericht op de beurs.
Dertig start-ups zijn op missie met het ministerie van Economische Zaken en StartupDelta, een lobby-organisatie onder leiding van prins Constantijn om Nederlandse start-ups in Europa en daarbuiten beter op de kaart te zetten.