'Goed zo'n campagne, maar borden bij tunnels kunnen ook beter'
"Het was onoplettendheid", zegt Peter van Dijk van Transport Service Schelluinen. Deze zomer reed een chauffeur van zijn transportbedrijf tegen een viaduct en dat was de chauffeur aan te rekenen, zegt Van Dijk. "De vrachtwagen voldeed wel aan de maximaal toegestane hoogte van 4 meter, maar het viaduct was lager. Daarom stonden er waarschuwingsborden, maar die heeft de chauffeur niet gezien."
Rijkswaterstaat en de beroepsorganisatie voor wegtransport TLN beginnen een campagne tegen te hoge vrachtwagens bij tunnels. Het gaat vaak mis, bijna 11.000 keer per jaar en dat kost, naast veel ergernis, ongeveer 165 miljoen per jaar.
Doorsnede
"We hebben het de chauffeur ernstig kwalijk genomen en hij werkt niet meer voor ons. Als professioneel chauffeur moet je op de borden letten", zegt Van Dijk in het NOS Radio 1 Journaal.
Hij plaatst wel een kanttekening. "Sommige van die waarschuwingsborden hebben een doorsnede van 50 tot 80 centimeter. Dat is vrij klein en voor vrachtwagenchauffeurs niet altijd even duidelijk." Ook op andere plekken zijn dit soort borden soms onduidelijk. "We hebben het onlangs ook bij de Merwedebrug gezien. Daar werden heel veel truckers beboet, terwijl de borden langs de weg heel klein waren."
Van Dijk denkt dat de campagne kan bijdragen aan de bewustwording onder vrachtwagenchauffeurs. "Alle aandacht die eraan geschonken wordt, heeft nut. Op onze chauffeursbijeenkomsten zal ik het zeker nog eens onder de aandacht brengen."