Volkswagen schrapt 30.000 banen, vooral in Duitsland
De Duitse autobouwer Volkswagen zet het mes in de organisatie. Tot 2021 schrapt het concern 30.000 banen. De meeste banen (23.000) gaan verloren in Duitsland. De krimp moet de komende vier jaar zonder gedwongen ontslagen plaatsvinden.
De voor Volkswagen ongekende sanering in het personeelsbestand heeft vooral te maken met de overgang van brandstofauto's naar elektrische auto's en zelfrijdende auto's. Voor het maken van deze auto's is minder personeel nodig dan voor auto's met verbrandingsmotoren. Bij die wijziging worden wel tegelijk 9000 nieuwe banen gecreëerd.
800 losse delen
"Een auto op brandstof heeft zo'n 800 losse delen, een elektrische auto zo'n 20, inclusief de vier wielen", zegt hoogleraar Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven. "Dus je kunt je voorstellen dat je minder mensen nodig hebt om een elektrische auto te maken. Je hebt geen versnellingsbak, geen katalysator, veel minder bedrading, enzovoort."
Dat betekent op de werkvloer van autofabrikanten dat de komende jaren tienduizenden werktuigbouwkundigen zullen worden ingeruild voor ict'ers en elektrotechnici. "Een elektrische auto bestaat vooral uit software. Misschien kun je in de productie een werktuigbouwkundige nog wel omscholen, maar in de ontwikkeling van een auto is dat veel moeilijker. Dus moeten ze hun personeelsbestand gaan aanpassen."
Dieselgate
Volkswagen kwam in zwaar weer door het schandaal met dieselauto's vorig jaar. Het concern zette al 18 miljard euro opzij vanwege de sjoemelaffaire. Maar analisten vrezen dat dat niet genoeg is. Het bedrijf heeft daarnaast te maken met terugvallende omzetten in de Verenigde Staten en Rusland en een moeilijke markt in Europa.
Door de nieuwe koers zou VW nu 3,7 miljard euro besparen. De vakbonden zouden al akkoord zijn met de plannen. Volkswagen was in productie-aantallen begin dit jaar de grootste autofabrikant ter wereld. Bij het concern werken wereldwijd 610.000 mensen.