Aangepast

YouTubers aan de botox, jonge volgers kijken mee

Boodschappen doen, een avondje naar vrienden en nog even langs de kliniek voor een botoxbeurt.

Op die manier filmden meerdere vloggers de afgelopen tijd een cosmetische behandeling en gooiden het op YouTube. Vlogger Monica Geuze liet openhartig zien hoe ze haar lippen liet opspuiten, vlogger Manon Tilstra liet een vergelijkbare behandeling bij haar zusje zien.

En daar komt kritiek op, want veel mensen zijn bang dat dit het zelfbeeld van jonge meisjes beïnvloedt. Sommige mensen vinden dat vloggers een voorbeeldfunctie hebben en rekening moeten houden met hun jonge publiek. Anderen vinden dat het erbij hoort: vloggers filmen alles in hun leven en dit is er een onderdeel van.

Danique Hoofwijk, hoofdredacteur van het platform Girlscene voor jonge meisjes, is sterk tegen het tentoonstellen van botox bij een jong publiek. "Onze lezers zijn vaak nog maar 12 of 13. Dan is dit echt niet verantwoord."

We zijn als een grote zus voor ons jonge publiek. Dan kun je echt niet over botox gaan spreken.

Danique Hoofwijk, Girlscene.nl

Hoofwijk sprak vanmorgen op de Social Media Week in Rotterdam over het tonen van botox op sociale media. "Bij Girlscene zijn we als een grote zus voor ons jonge publiek. Dan kun je echt niet over botox of fillers gaan spreken. We hebben een maatschappelijke functie."

Volgens Hoofwijk wordt botox steeds normaler in het medialandschap. "Dat komt onder meer door de celebrities die het promoten, zoals Kylie Jenner", zegt ze.

"Het lijkt mij niet gezond voor jonge meisjes. Ze gaan heus niet meteen allemaal fanatiek aan de fillers. Meestal hebben de ouders er ook nog wat over te zeggen gelukkig. Maar het wordt zo wel bespreekbaarder."

Toch zijn er ook gevallen waarbij cosmetische chirurgie wél op Girlscene kan verschijnen, vertelt Hoofwijk. "Als een meisje bijvoorbeeld heel veel last heeft gehad van haar te grote borsten en daar iets aan laat doen. Of als een meisje operaties heeft om haar brandwonden weg te werken. In andere gevallen is het niet welkom op onze website."

De video's kunnen invloed hebben op het zelfvertrouwen van jongeren, zegt Dian de Vries. Ze doet onderzoek naar jongeren en (sociale) media aan de Universiteit Utrecht. "Maar die invloed heeft z'n grenzen: ook ouders en vrienden bepalen hoe jongeren zichzelf zien."

De Vries ziet wel dat er een focus op het uiterlijk ligt op sociale media. "Jongeren kunnen onzeker worden van Instagram-accounts met prachtige lichamen. Maar die effecten zijn afhankelijk van individuele omstandigheden en hun omgeving."

Selecteren

"We geven media heel makkelijk de schuld van bepaalde fenomenen", vindt De Vries. "Maar we selecteren zelf naar wie we kijken, aan welke vloggers we ons optrekken en welke accounts we volgen."

Alsnog pleit De Vries ervoor dat bloggers en YouTubers nadenken over hun invloed op het leven van jonge volgers. "Ze zijn wel prominent aanwezig in het leven van jonge kijkers: dat draagt een verantwoordelijkheid met zich mee."

Deel artikel: