De kop boven dit verhaal klinkt als een oubollige campagne uit de jaren 30, maar niets is minder waar. Het is de boodschap van een controversiële campagne die de Italiaanse overheid afgelopen maand lanceerde, genaamd Fertility Day.
De Italiaanse vrouwen zijn niet bepaald blij met de campagne. De overheid moet jonge moeders beter gaan ondersteunen zeggen zij, in plaats van ze neer te zetten als babymachines.
De basis van de campagne bestaat uit een paar opvallende posters. Op één wijst een jonge vrouw met een zandloper naar de camera. Naast haar de tekst: "Schoonheid kent geen leeftijd. Vruchtbaarheid wel."
Maar ook mannen worden aangesproken in de campagne. We zien een hand met een kromme sigaret. Het bijschrift: "Laat je sperma niet in rook opgaan", om rokers te wijzen op het feit dat hun slechte gewoonte de vruchtbaarheid vermindert.
Ook is er de poster: "De grondwet beschermt bewuste en verantwoorde voortplanting", met een paar schattige babyschoentjes erbij. Die laatste boodschap is ironisch, volgens veel Italiaanse vrouwen. Die bescherming blijkt in de praktijk namelijk nogal tegen te vallen.
Veel jonge moeders in Italië ontvangen weinig steun van de overheid en kinderopvang is duur. Daardoor zijn veel jonge ouders afhankelijk van hulp van opa's en oma's. Zelf vrije dagen opnemen gaat ook niet zo makkelijk: veel moeders vrezen voor hun baan, want beschermd door de wet zijn ze niet. Ook in hun contracten staat vaak niets over hun wettelijke positie tijdens zwangerschap en in de eerste maanden van het moederschap.
Salaris verlaagd
Zo werd journalist Vittoria Iacovella (37, moeder van twee kinderen) verteld dat haar salaris verlaagd zou worden na het krijgen van haar eerste kind. Als jonge moeder moest ze namelijk borstvoeding geven. "Door het voeden zou ik minder kunnen werken, en tijd is geld. Mijn werkgever vond het genoeg reden om me minder betalen. In opstand komen kon ik niet, mijn contract beschermde me niet."
Vittoria kreeg haar kinderen toen ze 26 en 28 was. Het borstvoedingdebacle was niet het enige waar ze tegenaan liep als jonge moeder. "Zo kreeg ik helemaal geen geld van de overheid om mijn kinderen te ondersteunen. Het wordt nog wat als mijn beide dochters naar de universiteit gaan."
De Fertility Day-campagne maakte Vittoria zo woedend dat ze een uitgebreide brief schreef aan de minister van Volksgezondheid, Beatrice Lorenzin. Zij is het brein achter de campagne. Daarin beschreef ze dat vrouwen pas kinderen kunnen krijgen, als de overheid ze helpt. "Italiaanse vrouwen willen wel kinderen", vertelt Iacovella. "Maar zonder wettelijke bescherming is dat niet te doen. Kinderen zijn inmiddels een luxe geworden."
Haar Facebookbericht raakte vele Italiaanse vrouwen, met en zonder kinderen. De post kreeg 6000 likes en werd bijna tweeduizend keer gedeeld. "Je ziet dat veel mensen boos zijn. Vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen, willen niet gecriminaliseerd worden. Ze willen worden geholpen."
Vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen, willen niet gecriminaliseerd worden. Ze willen worden geholpen.
Vittoria's bericht had succes. De minister van Volksgezondheid, Beatrice Lorenzin, reageerde op de post en besloot de campagne terug te trekken. "Ik kom terug met een nieuwe campagne. Dan zal de boodschap wél duidelijk zijn."
Dat hoopt Vittoria van harte. "Misschien focust de nieuwe versie op het verspreiden van informatie over onvruchtbaarheid. Dat lijkt me beter dan vrouwen te dwingen om kinderen te baren."