Volkswagen wil elektrische auto's maken in China
Volkswagen wil samen met het Chinese Anhui Jianghuai Automobile elektrische auto's gaan bouwen. China is voor Volkswagen de belangrijkste afzetmarkt, ook als het om elektrische auto's gaat.
Sinds het schandaal met de sjoemelsoftware in dieselauto's streeft Volkswagen naar een groener imago. Topman Matthias Müller presenteerde deze zomer de nieuwe strategie 'Together - strategy 2025'. Daarin draait het vooral om elektrische, zelfrijdende auto's.
In 2025 wil Volkswagen een miljoen elektrische auto's verkopen. Dat is 10 procent van de ongeveer 10 miljoen auto's die Volkswagen vorig jaar in totaal heeft verkocht. De komende tien jaar wil Volkswagen liefst dertig nieuwe elektrische modellen op de markt brengen. "We staan voor de grootste veranderingen in de geschiedenis van Volkswagen", zei Müller.
Groeimarkt
De samenwerking met de Chinese autobouwer, waarvan de details nog moeten worden uitgewerkt, is voor Volkswagen belangrijk. Het aantal verkochte elektrische auto's in China verviervoudigde afgelopen jaar tot 180.000 auto's. China is daarmee de snelst groeiende markt voor elektrisch rijden, mede ondersteund door premies van de Chinese overheid.
Ook andere automerken maken de laatste tijd veel geld vrij voor investeringen in elektrisch. Mercedes reserveerde 7 miljard euro voor onderzoek en ontwikkeling. Ook BMW stopt er miljarden in en zoekt onder meer samenwerking met startups in de Verenigde Staten. Volvo maakte deze week bekend dat het 400 ingenieurs extra gaat aantrekken om de ontwikkeling van zelfrijdende elektrische modellen te versnellen.
Ingestort
In Nederland is de verkoop van auto's met een stekker dit jaar ingestort. Werden er het afgelopen halfjaar 4652 van dit soort nieuwe auto's verkocht, in dezelfde periode vorig jaar waren het er 13.086.
Brancheorganisatie RAI Vereniging wijt de daling aan verdwenen fiscale voordelen. Sinds 1 januari geldt er voor de meeste modellen een hogere bijtelling. In 2015 verdubbelde het aantal stekkerauto's. Ook dat wordt verklaard door de premie waar vooral veel zakelijke rijders gebruik van hebben gemaakt.