NOS Nieuws

Piloten over drones bij luchthavens: wachten tot het misgaat

Het aantal meldingen met recreatieve drones is dit jaar spectaculair gestegen. Tot en met mei waren er 39 meldingen, vrijwel allemaal gedaan door piloten die er een zagen vliegen. In heel 2015 lag het aantal meldingen op 15.

De cijfers komen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De toename heeft mogelijk te maken met de stijgende populariteit van drones, al is niet bekend hoeveel er in Nederland zijn. Er zijn regels, maar iedereen kan er een kopen, zegt de inspectie. Het is bijvoorbeeld verboden met een onbemand vliegtuigje op of bij een vliegveld te vliegen.

Van de 39 meldingen ging het in 31 gevallen om recreatieve drones die opdoken bij een luchthaven. De meeste gevallen (24) waren bij Schiphol. De inspectie zegt dat dit ook te maken heeft met het feit dat drones technisch steeds beter zijn.

Recent is een recreatieve drone gezien op 5000 meter hoogte. Het risico op ongelukken is op grote hoogte groter doordat verkeersvliegtuigen er sneller vliegen, wat de impact bij een botsing vergroot.

Ongelukken bij luchthavens zijn er voor zover bekend niet geweest. Wel viel er twee keer een drone door het dak van een huis. Ook raakte een auto beschadigd door een drone.

Het is wachten tot het een keer misgaat.

Woordvoerder Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers is geschrokken van de cijfers. "Het is wachten tot het een keer misgaat", zegt een woordvoerder.

Volgens de VNV moeten er snel strengere Europese regels komen. Ook pleit de vereniging voor een "technische beperking" van drones, zodat die niet hoger dan 50 meter of in de buurt van luchthavens kunnen vliegen.

Professionele drones

De Inspectie heeft ook cijfers verzameld over drones die beroepsmatig worden ingezet, de zogenoemde Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS). Daarvan zijn 17 meldingen binnengekomen tot en met mei. Vorig jaar waren er 28 meldingen. Meestal was sprake van technische problemen met de drone, of met de besturing ervan. Als er al schade was, was die aan de drone zelf; andere mensen hadden geen schade.

Er ontstonden wel risicovolle situaties met deze RPAS. Zo was er een drone die vloog in een gebied waar de bemande luchtvaart niet mocht komen, maar er werd toch een laagvliegende helikopter gesignaleerd. De drone-vlucht is toen afgebroken.

Mensen die beroepsmatig met een drone willen vliegen moeten een vergunning hebben. Er zijn zo'n 200 drones (RPAS) geregistreerd. Zo'n 150 mensen hebben een vliegbewijs.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl