'Er moet Europese controle komen op uitstoot auto's'
Er moet een Europese controle komen op de uitstoot van auto's. Nu doen de lidstaten dat zelf maar die verzaken volledig. Ze houden de eigen auto-industrie de hand boven het hoofd en controle-instanties zijn soms niet eens in staat controles goed uit te voeren.
Dat zegt Europarlementariër (D66) Gerben-Jan Gerbrandy. Hij is lid van de Europese parlementaire enquêtecommissie die onderzoek doet naar de rol van Brussel in het dieselschandaal bij Volkswagen.
De Duitse autobouwer moest vorig jaar september onder druk van Amerikaanse autoriteiten toegeven dat hij sjoemelt bij de tests op uitstoot van nieuwe modellen. Software in de auto's zorgde ervoor dat de auto in het laboratorium de test haalde, maar in werkelijkheid was de uitstoot van stikstofoxide vele malen hoger.
Abominabel
"De handhaving in de nationale lidstaten is abominabel", zegt Gerbrandy. "Inspectiediensten hebben te weinig personeel of geen kennis in huis." Volgens de Europarlementariër kan daardoor niet goed gecontroleerd worden of auto's zijn uitgerust met sjoemelsoftware. Zulke software is in Europa verboden.
Daarnaast hekelt Gerbrandy de huidige manier waarop toelatingstests zijn georganiseerd. "De test wordt zelfs vaak bij de autofabrikant zelf gedaan. De controlerende instantie kijkt vervolgens alleen naar wat de fabrikant op papier heeft gezet over de test."
Ook laten autofabrikanten de tests meestal in eigen land doen. Volgens Gerbrandy kan dat leiden tot ongezonde verhoudingen met de keuringsinstantie. "Grote autofabrikanten kunnen de druk flink opvoeren."
Intrekken
Verder wil de politicus af van de situatie dat alleen de instantie die een auto heeft goedgekeurd die goedkeuring weer kan intrekken. "Stel de Nederlandse RWD stelt vast dat er iets niet klopt, maar de auto is in Spanje goedgekeurd, dan kan de RDW niets doen. Alleen de Spanjaarden kunnen de goedkeuring dan intrekken."
De enquêtecommissie hervat morgen de hoorzittingen na het zomerreces. Onder meer oud-Eurocommissaris Gunter Verheugen verschijnt voor de commissie. Hij was tussen 2004 en 2010 Eurocommissaris voor Industrie en verantwoordelijk voor de Europese wetgeving voor de auto-industrie. Aanvankelijk wilde Verheugen niet komen, maar hij heeft nu toch toegezegd.