Winkeliers met pakketpunt willen meer geld van PostNL
Winkeliers die een pakketpunt van PostNL beheren, spannen een kort geding aan tegen het postbedrijf omdat dit hun vergoedingen heeft verlaagd. Branchevereniging VVP liet in het NOS Radio 1 Journaal weten dat veel zaken erover denken om hun pakketpunt te sluiten.
De tariefverlaging kost volgens de branchevereniging een winkelier gemiddeld 9000 euro per jaar. "De vergoedingen zijn eenzijdig met 25 tot soms wel 40 procent verlaagd. Dat is buiten proportie en doet geen recht aan het werk van de winkeliers", aldus Gert Koudijs van VVP. Volgens de branchevereniging was het al geen vetpot en blijft er nu nog minder over.
Voer eerst de verbeteringen door en pas dan de tarieven aan, niet andersom.
Volgens de VVP krijgen winkeliers tegenwoordig minder dan 20 cent voor het aannemen en afhandelen van een pakketje. Eerder was dat nog 30 cent. Ook zouden de winkeliers bijna niets verdienen aan de bijverkoop, de producten die mensen kopen als ze hun pakketje komen ophalen. "Uit onderzoek blijkt dat het te verwaarlozen is. Het gaat om een percentage van nul komma nul nog wat. U kent het wel: mensen hebben haast, halen snel het pakketje en gaan weer weg", zegt Koudijs.
Pakketpunt opheffen?
PostNL zegt dat de tarieven naar beneden kunnen omdat de handelingen die een winkelier moet doen zijn versimpeld. Volgens de branchevereniging is het nog niet zover. "We zien dat PostNL een aantal pilots heeft om het proces te versimpelen, maar die voornemens moeten nog wel uitgerold worden. Wij zeggen: ga eerst die verbeteringen eens doorvoeren en pas dan de tarieven aan, niet andersom."
De branchevereniging denkt dat het voor veel winkeliers niet meer aantrekkelijk is om een pakketpunt te beheren als de tarieven niet omhoog gaan. "Er is veel boosheid en emotie op de winkelvloer. Veel winkeliers zeggen dat ze iets anders met de ruimte gaan doen als er vandaag geen goed resultaat uit het kort geding komt."