Abonnementen op chocola, wc-papier of condooms populair
Maandelijks wc-rollen op de mat, standaard een nieuw bosje bloemen of elke maand een chocoladereep in de brievenbus. In de Verenigde Staten is het al heel gewoon, maar ook in Nederland gebruiken mensen steeds vaker abonnementen om aan hun spullen te komen.
Ondernemers spelen daarop in en komen met allerlei nieuwe initiatieven. Zo kan je je inmiddels ook al abonneren op ondergoed, zonnebrillen, bloemen, sokken, speciaalbier en zeewier.
"Het is booming business", zegt Timo Zuidgeest van Subscription Factory. Hij adviseert bedrijven hoe ze van hun eenmalige klanten abonneehouders kunnen maken. "Veel bedrijven zijn geïnteresseerd omdat het een vaste inkomensstroom oplevert."
Niet alleen kleine ondernemers azen zo op een vast inkomen, ook grote ondernemingen zien toekomst in de abonnementen-economie. Zo betaalde Unilever vorige week 1 miljard euro voor een bedrijf met scheermesjesabonnementen.
De abonnementen worden vooral gebruikt door mensen tussen de 35 en 45 jaar. "Die mensen zijn druk met werk of kinderen, en hebben behoefte aan een stukje ontzorging," zegt Zuidgeest. Daarbij is dat de groep die het bezit van goederen ook steeds minder belangrijk vindt. "Je kijkt een film wanneer je hem nodig hebt, je pakt een auto wanneer je hem nodig hebt. Een verschil tussen gebruik en bezit."
Vaste lasten
Maar hoe meer abonnementen, hoe hoger de vaste lasten worden. Denk aan alle video- of muziekdiensten waar je maandelijks voor betaalt. Hoe meer abonnementen je afsluit, hoe moeilijker het ook wordt om een maandje wat minder geld uit te geven.
En dat kan verspilling tot gevolg hebben. "Als je een abonnement hebt op bijvoorbeeld verzorgingsproducten, scheermesjes bijvoorbeeld. Dan moet je wel oppassen dat je niet op een gegeven moment een kast vol hebt liggen met zulk soort producten."
De Consumentenbond ziet geen bezwaren zolang consumenten maar goed geïnformeerd zijn over de voorwaarden.