Nederlandse rechter: Apple moet bij vervanging nieuwe iPhone geven
Apple moet klanten van wie de iPhone niet te repareren is, maar die wel recht hebben op garantie, een nieuw toestel geven. Dat heeft de rechtbank van Amsterdam bepaald. Het lijkt waarschijnlijk dat iedereen die binnen het eerste jaar van garantie zit hier recht op heeft.
De zaak werd aangespannen door een vrouw die in september 2014 bij Apple een iPhone 6 Plus kocht voor 799 euro. In augustus 2015 bleek de telefoon niet meer op te starten. Apple bood haar toen een gereviseerde iPhone aan, die bestaat uit oude en nieuwe onderdelen.
De vrouw ging hiermee niet akkoord en stelde op basis van wetgeving dat Apple haar een nieuw toestel moest geven. Apple bracht daartegen in dat die wetgeving niet van toepassing is en dat het volgens de regels een gereviseerde iPhone mocht leveren. Daarop stapte de vrouw naar de rechter.
Terugbetalen
De rechtbank is van mening dat de vrouw voor het bedrag dat ze heeft uitgegeven, 799 euro, binnen het eerste jaar van garantie een volledig nieuw toestel mag verwachten. Apple moet de 799 euro aan de vrouw terugbetalen, evenals de gemaakte proceskosten.
Apple kan geen hoger beroep instellen, het vonnis is definitief. Volgens ict-jurist Arnoud Engelfriet betekent de uitspraak dat Apple zijn beleid moet aanpassen. Apple zegt de gevolgen van de uitspraak te onderzoeken. Mochten er klanten in de Apple Store langskomen met eenzelfde soort verhaal, dan wordt er per keer een afweging gemaakt.
Het bedrijf vervangt nu bijna standaard iPhones voor een gereviseerde versie, als ze binnen het eerste jaar na aankoop kapot zijn gegaan. In het tweede jaar kiest het bedrijf vaak voor een reparatie.