Supermarkt maakt snoep minder aantrekkelijk voor kinderen
Supermarkt Plus maakt de verpakking van ongezonde producten minder aantrekkelijk voor kinderen. Zo verdwijnen vrolijke figuurtjes en kinderlijke letters van ongezonde artikelen van het huismerk.
Plus zegt dat overgewicht onder kinderen een groot probleem is. Volgens de supermarkt komt dat onder meer door kindermarketing − het aanprijzen van producten speciaal voor kinderen.
Artikelen waarvan het uiterlijk wordt aangepast zijn bijvoorbeeld siroop, snoep en ontbijtproducten. Plus roept andere producenten op om hetzelfde te doen.
Tegenwerking
Samen met andere organisaties zet de Consumentenbond zich in tegen kindermarketing. De bond vindt het een goed initiatief van Plus.
"Het is niet goed dat er zoveel geld wordt uitgegeven om kinderen te verleiden ongezond te eten", zegt een woordvoerder. "Ouders willen hun kinderen gezond opvoeden, maar de industrie werkt dat tegen."
De Consumentenbond pleit voor een verbod op kindermarketing.