Meer mkb'ers verkopen een gedeelte van hun bedrijf
Het aantal mkb'ers dat een gedeelte van hun bedrijf verkoopt is het afgelopen jaar verdrievoudigd, meldt ING. De bedrijven verkopen een deel om groei te financieren of om het familiekapitaal te spekken. Dat was jarenlang moeilijk in het midden- en kleinbedrijf, maar nu gebeurt het weer volop.
Exacte aantallen noemt Geert van de Guchte, directeur Acquisitie Financiering MKB van ING Nederland, liever niet. Hij verzekert dat het bij zijn bank om zeker tientallen bedrijven gaat.
Ook bedrijfsmakelaars herkennen de groei. De bedragen die zijn gemoeid met de gedeeltelijke verkopen variëren sterk: van een aantal tonnen tot tientallen miljoenen euro's.
Lage rente
Verklaring voor de grote belangstelling is de extreem lage rente die banken nu bieden. Ook de schommelende koersen op de beurs wakkeren de belangstelling voor het mkb aan.
Verder is sprake van een inhaalslag. Na 2009 stortte de overnamemarkt voor het mkb in. Dat heeft ongeveer tot 2013 geduurd. 2014 was een tam tussenjaar, maar sinds vorig jaar is het klimaat heel goed door het opleven van de economie.
Cashen is niet langer een vies woord
Bij overnames in het mkb ging het vroeger altijd om opvolging. De eigenaar van een familiebedrijf verkocht zijn onderneming pas als hij met pensioen ging. Dat is niet langer het geval. Oprichters verkopen nu ook een aandeel in hun bedrijf om te "cashen", zegt Ferry Nahon van Marktlink, een bedrijfsmakelaar. "Dat is niet langer een vies woord."
Nahon spreekt van een 'pre-exit' strategie. De eigenaar verkoopt dan een deel in zijn bedrijf, maar stapt niet op. Hij blijft dan nog enkele jaren aan om van de investering een succes te maken. Het aantrekken van een investeerder kan ook bedoeld zijn om kennis in huis te halen die de eigenaar niet heeft, expertise om versneld te kunnen groeien.
Daarom zoekt ondernemer Toine van de Ven een investeerder. Hij is oprichter en eigenaar van bloempottenfabrikant Capi in Tilburg. "Ik wil cashen, maar uitsluitend om mijn bedrijf te versterken. Ik heb nog grote dromen voor deze onderneming," zegt hij terwijl hij een grote kunststoffen bloempot vasthoudt. Hij exporteert naar zeventig landen.
Van de Ven wil snel groeien, omdat hij nu een voorsprong heeft op zijn concurrenten. Voor die versnelling heeft hij extra kennis en geld nodig. "Ik ga nog lang niet achter de geraniums zitten. Ik ben pas 46."