Tienduizenden auto's rijden rond met mogelijk gevaarlijk defect
Bijna 120.000 auto's die de afgelopen jaren werden teruggeroepen naar de garage rijden nog steeds rond met gebreken die gevaarlijk zijn en zelfs dodelijke ongelukken kunnen veroorzaken. Dat blijkt uit cijfers die de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) sinds eind 2012 verzamelt.
Importeurs bevestigen dit beeld tegenover Nieuwsuur. De RDW wil daarom dat auto-eigenaren verplicht worden hun auto te laten repareren als de importeur gevaarlijke mankementen signaleert.
De auto’s zijn door importeurs teruggeroepen vanwege een mankement dat kan leiden tot een ongeluk, brand kan veroorzaken of die de kans verhogen op verwondingen bij een ongeluk. Het zijn auto’s waarin bijvoorbeeld de bouten van de stuuras mogelijk niet goed zijn vastgedraaid. Of waarin de rembekrachtiging kan uitvallen. In andere gevallen kunnen kabels breken of scheuren.
Het gaat om auto’s die tussen 2012 en 2015 een oproep kregen, maar het probleem nog niet hebben laten verhelpen bij de dealer.
Zo riep General Motors (Opel en Chevrolet) twee jaar geleden 435 auto’s in Nederland terug vanwege een mankement met het contactslot waardoor spontaan de motor en de elektriciteit van de auto kunnen uitvallen. Ook werken de airbags niet goed.
In Amerika zijn volgens General Motors dertien mensen omgekomen als gevolg van dit defect. Volgens berekeningen van persbureau Reuters gaat het zelfs om tientallen doden. Toch rijden in Nederland nog zestig auto's rond met dit mankement.
Oude auto’s
Importeurs zien vooral een probleem bij auto’s die wat ouder zijn. Opel noemt de respons bij oudere auto's “teleurstellend laag”. “Het komt vaak niet boven de 50 procent uit”, aldus een woordvoerder.
Volgens Volkswagenimporteur PON komt dat omdat veel eigenaren van auto’s geen klant meer zijn bij de merkdealer. Hyundai vermoedt dat deze groep de brief met de oproep ziet als reclame en die daarom weggooit. Enkele importeurs zeggen ook moeite te hebben met auto's die in het bezit zijn van leasemaatschappijen, omdat ze die klanten moeilijk kunnen bereiken.
Verplichten
De Rijksdienst voor het wegverkeer RDW wil daarom dat auto-eigenaren dus verplicht worden om hun auto te laten repareren als de importeur mankementen signaleert. Nu is de terugroepactie nog vrijwillig. Op dit moment is Volkswagen bijvoorbeeld bezig met het terugroepen van 180.000 auto’s in Nederland omdat ze illegale software bevatten en daardoor te veel stikstofoxide (NOx) uitstoten. Als eigenaren niet aan een terugroepactie willen meedoen, hoeven ze dat ook in dit geval niet.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu vindt een verplichting voor auto-eigenaren geen optie. Fabrikanten en dealers zijn er verantwoordelijk voor om onveilige producten terug te halen. Wel kijkt het ministerie samen met de RDW naar aanvullende maatregelen.