Ed Sheeran heeft een claim aan zijn broek van 17,6 miljoen euro. De zanger zou z'n nummer Photograph hebben gebaseerd op Amazing van Matt Cardle. Twee tekstschrijvers hebben de Brit daarom aangeklaagd voor plagiaat. Hebben ze kans?
Hieronder zijn de nummers over elkaar gelegd.
Schrijvers Martin Harrington en Thomas Leonard werken samen met advocaat Richard Busch. Die sleepte ook al 6,5 miljoen euro binnen voor de familie van Marvin Gaye in de zaak rond Blurred Lines van Robin Thicke en Pharrell. Dat nummer leek volgens de rechter te veel op Give it Up.
In de aanklacht tegen Sheeran staat dat er 39 identieke noten in Photograph zitten in vergelijking met Amazing. Dat is niet alles. "De woorden lijken op elkaar, de zangstijlen, de melodie, het ritme: het zijn allemaal aanwijzingen dat Photograph een kopie is van Amazing", zegt Busch.
Plagiaat, of niet?
Advocaat Rob van Dongen behandelt veel plagiaatzaken bij auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. Hij snapt waar de klacht vandaan komt. Uit de stukken in de aanklacht blijkt dat het akkoordenschema, de melodielijn en de tonen in het refrein behoorlijk overeenkomen. Dat zijn punten waar de rechter naar zal kijken, zegt Van Dongen. "Een liedje dat bestaat uit een vaststaand popschema én een melodielijn die hetzelfde is, komt in de buurt van plagiaat."
Wel heeft het liedje volgens Van Dongen "een heel gebruikelijk" popschema. "Het kan ook zijn gebaseerd op een ander popliedje als je de melodie beluistert. Dat zal Ed Sheeran ook zeggen: het is helemaal niet origineel, dat Amazing."
De sfeer is totaal anders in de coupletten.
Ook kijkt de rechter naar de 'totaalindruk' van het liedje. "Op die paar noten in het refrein na lijken de nummers niet op elkaar. De sfeer is totaal anders in de coupletten. Dat zou een overweging kunnen zijn om te zeggen dat het geen plagiaat is."
Van Dongen vindt niet dat er bij Blurred Lines sprake was van plagiaat. "In dit geval is er veel meer overeenstemming qua melodiekeuze en het akkoordenschema. Bij Blurred Lines en dat nummer van Marvin Gaye ging het meer over ritme en stijl. Dat is in mijn ogen niet te monopoliseren door een claim van auteursrecht", zegt Van Dongen.
Hij denkt dat in deze Sheeran-zaak uiteindelijk in een schikking wordt getroffen. "Zo gaat dat wel vaker met dit soort zaken. Al is het maar om reputatieschade te voorkomen."