Treinreizigers in Rotterdam proberen in een volle trein te stappen
NOS Nieuws

Dagelijks gevaarlijke situaties door instappen na vertreksignaal

Bijna de helft van de treinconducteurs maakt dagelijks een gevaarlijke situatie mee, doordat reizigers na het vertreksignaal nog instappen. Dat concludeert de NS, op basis van een enquête onder 224 conducteurs.

Conducteurs signaleren dat een groot deel van de reizigers nog instapt ná het horen van het fluitsignaal. "Dat verstoort het hele vertrekproces", zegt Xander Philips, hoofdconducteur bij de NS. Hij is bijna zestien jaar werkzaam als conducteur en maakt dagelijks mee dat er mensen tussen de sluitende treindeuren door proberen te springen.

Vertrekprocedure

"Mensen realiseren zich niet goed dat de tijd die op het bord staat, de vertrektijd is. De tijd op de klok is dus niet de uiterste instaptijd." De vertrekprocedure start al zo'n twintig seconden vóór dat moment. De conducteur controleert of de reizigers zijn ingestapt, laat een fluitsignaal horen en sluit vervolgens de deuren zodat de trein kan vertrekken.

Mensen halen op perrons de raarste capriolen uit om alsnog in de trein te springen.

Xander Philips, hoofdconducteur

Maar juist die seconden benutten laatkomers vaak om alsnog de trein in te springen. "Mensen halen op het laatste moment nog de raarste capriolen uit. Van voet, tot kinderwagen tussen de deur zetten." Potentieel gevaarlijk, zegt hij. En het kan leiden tot onnodige vertraging.

De situatie is voor conducteurs heel herkenbaar, blijkt uit de enquête. "Vaak als de deuren sluiten wringen reizigers zich toch naar binnen. Erger nog, regelmatig worden de deuren met kracht langere tijd opengehouden om nog andere reizigers in te laten stappen", aldus een van de respondenten.

Vertraging

Een andere conducteur beschrijft een specifieke, recente situatie: "Een man hield de deuren open voor zijn vrouw die nog de trap op liep. De man viel en kwam met zijn voet tussen de deur. Andere reizigers sloegen daarom in paniek het noodglas in. Dat leidde midden in de spits tot twaalf minuten vertraging op Utrecht Centraal."

71 procent van de conducteurs zegt meerdere keren per dag onnodige vertraging op te lopen doordat een reiziger ná het fluitsignaal instapt.

Verantwoordelijkheid

"Als conducteur wil je natuurlijk de veiligheid garanderen en bovendien de trein op tijd laten rijden, maar je hoopt dat reizigers daar ook een verantwoordelijkheid in willen nemen", zegt Philips. "Gelukkig zie je het als conducteur vaak, als mensen op het laatste moment er toch nog inspringen. Je onderbreekt dan de procedure. Maar het leidt wel meteen al tot onnodige vertraging."

De NS wil dat het aantal 'laatinstappers' drastisch omlaag gaat en doet daarom een beroep op de reiziger. Sinds vorige week is een bewustwordingscampagne gestart. Op stations hangen posters met de tekst "vanaf nu: fluiten = niet meer instappen".

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl