Toekomstscenario Schiphol: extra terminal en landingsbaan
Schiphol houdt in toekomstscenario's voor de luchthaven rekening met de komst van nog een extra terminal en landingsbaan. Dat zegt een woordvoerder in reactie op berichtgeving in De Telegraaf.
De nieuwe terminal zou kunnen verrijzen tussen de A4, A5 en A9, iets ten noorden van de luchthaven. De extra baan, de zevende, kan worden aangelegd parallel aan en ten zuiden van de Kaagbaan.
Tekentafel
Schiphol benadrukt dat het gaat om tekentafelplannen en dat het helemaal niet gezegd is dat de terminal en baan er ook echt komen. "Dit hangt allemaal af van marktontwikkelingen in de verre toekomst. Het is een scenario voor na 2035."
De verwachting is dat het aantal passagiers op Schiphol blijft groeien, van zo'n 60 miljoen dit jaar naar 85 miljoen in 2030. Om een deel van die groei op te vangen, wordt Lelystad Airport de komende jaren verder ontwikkeld.
Schiphol gaat ook al een nieuwe pier en terminal bouwen op het huidige Schipholterrein. In 2023 moet die terminal klaar zijn. Maar mogelijk wil de luchthaven daarna dus nog verder uitbreiden.
Minister Schultz van Infrastructuur benadrukt dat haar collega staatssecretaris Dijksma verantwoordelijk is voor Schiphol. Dijksma heeft vorige maand een brief aan de Tweede Kamer gestuurd, waarin de extra terminal en de baan in een bijlage stonden genoemd. "Het is een gedachte voor de toekomst. Niet uitgewerkt, maar met een potentie," zei Schultz bij inloop van de ministerraad.
Overstappers
"Het is goed dat Schiphol zo ver vooruit kijkt", zegt luchtvaarteconoom Hans Heerkens. "Want dat moet in de luchtvaart. Bij Groningen Airport Eelde is bijvoorbeeld 40 jaar gesteggeld over verlenging van de baan. Je moet lang van tevoren hierover nadenken en grond reserveren."
Schiphol heeft veel overstappers en daarom is het volgens Heerkens wel belangrijk dat, als die nieuwe terminal er komt, er ook een goede en snelle verbinding is met de oude terminal. "Want je moet snel kunnen blijven overstappen."