Utrechtse lucht vermoedelijk schoner door milieuzone
Sinds de invoering van de milieuzone in Utrecht is de luchtkwaliteit in de stad meer verbeterd dan in andere grote steden. Dat blijkt uit onderzoek dat TNO heeft uitgevoerd in opdracht van de gemeente. Het onderzoeksinstituut noemt het "aannemelijk" dat het verschil deels kan worden verklaard doordat Utrecht sinds ruim een jaar sterk vervuilende dieselauto's en -bestelauto's weert in de binnenstad.
De milieuzone werd in Utrecht in januari 2015 van kracht. Dieselpersonenauto's en -bestelauto's van voor 2001 mogen sindsdien de binnenstad niet meer in. Het gaat om voertuigen zonder roetfilter. Utrecht gaf aan bijna 2700 autobezitters een subsidie om hun auto naar de sloop te brengen.
Dit betekent overigens niet dat de lucht nu gezond is.
De roetuitstoot van het lichtere verkeer daalde met 29 procent, staat in het rapport van TNO. Ook is er minder fijnstof. Bij één soort fijnstof was sprake van een daling van 19 procent, bij een andere soort (iets grotere deeltjes) was de afname 5 procent.
Een woordvoerder van TNO benadrukt dat voor sommige stoffen geen of nauwelijks effect is gemeten. "Het is dus niet zwart en niet wit, niet klip en klaar. Het meten van de luchtkwaliteit is een ingewikkelde business: je hebt bijvoorbeeld ook te maken met meteorologische invloeden en met andere vervuiling."
Utrecht concludeert dat een reeks maatregelen, die voor een deel voor het instellen van de milieuzone werd genomen, effect heeft en leidt tot een schonere lucht. Om eraan toe te voegen: "Dit betekent overigens niet dat de lucht nu gezond is. De huidige concentraties van stikstofdioxide en fijnstof vormen nog steeds een blijvend risico op gezondheidsschade."
In Rotterdam geldt sinds dit jaar een milieuzone voor sommige voertuigen. Die wordt sinds begin deze maand ook echt gehandhaafd. De milieuzone is minder streng dan die in Utrecht. Amsterdam werkt aan een milieuzone voor auto's en aan maatregelen om vervuilende scooters te weren.