UCI wil met magnetisch veld motortjes opsporen
Motortjes in fietsen. Er zijn veel verhalen, maar tot nu toe werd er pas één geval van mechanische doping bevestigd. Toch neemt de UCI het fenomeen zeer serieus en daarom is er een nieuwe methode gelanceerd om valsspelers te pakken.
Met een tablet, koffer, adapter en speciale software kan binnen een minuut een hele fiets worden gescand. In een magnetisch veld wordt naar ongeregeldheden zocht. En als die er zijn, wordt de fiets uit elkaar gehaald voor inspectie.
Op die manier liep Femke Van den Driessche - beter bekend als het motormeisje- eerder dit jaar tegen de lamp bij de WK veldrijden. De Belgische werd onlangs voor zes jaar geschorst, maar had haar fiets toen al aan de wilgen gehangen.
De UCI heeft dit jaar bij meer grote wedstrijden (onaangekondigde) controles uitgevoerd: bijvoorbeeld de WK in Londen, de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en vorige week bij de Ronde van Romandië.
Het is een goed afschrikmiddel. Mensen moeten wel heel slinks en sluw zijn om de test te omzeilen.
"Als je accu's, motortjes, enzovoorts stiekem mee wil nemen, moet er zwaar metaal omheen. Maar dat zou veel gewicht toevoegen en dat zouden we zien. De test is moeilijk te omzeilen, vandaar dat we het zo doen", aldus Mark Barfield, technisch manager van de UCI.
Er is een nadeel: de tablet is voor en na een koers te gebruiken, maar niet tijdens. Renners zouden dus onderweg van fiets kunnen wisselen en zo de test ontlopen.
Warmtecamera
Met een warmtecamera kan een rijdende fiets wél gecontroleerd worden. Dat deden de Italiaanse krant Corriere della Sera en de Franse televisiezender France 2 vorige maand bij de Italiaanse wielerkoers Strade Bianche en de Wielerweek Coppi en Bartali.
Het gebruik van warmtecamera's is bekend bij de UCI ("maar moeilijk in te zetten"), net als testen met röntgenstraling en ultrasonische geluiden, maar de wielerbond vertrouwt volledig op zijn eigen 'magneettablets'.
Brian Cookson, voorzitter van de UCI: "Het is een goed afschrikmiddel. Mensen moeten wel heel slinks en sluw zijn om de test te omzeilen. Hij kan nog jaren mee en zo pikken we alle vormen van mechanische doping eruit."
En: "Als je overweegt vals te spelen: niet doen, we pakken je."
Schijfremmen
Dan is er nog de controverse rond de schijfremmen, die zouden in juni weer gebruikt mogen worden. Ze werden een aantal weken geleden verboden omdat Francisco Ventoso er een snijwond door zou hebben opgelopen.
Cookson: "Er is iets gelekt vandaag, maar dat klopt niet. Er is nog geen datum voor de hervatting van de testen. Er is meer onderzoek nodig."
Bij schijfremmen is de remkracht groter dan bij conventionele velgremmen.