Pranks en sketches die zogenaamd fout gaan: denk aan video's met als titel 'VREEMDGAAN PRANK OP ME VRIENDIN GAAT FOUT !!' of 'HOMO PRANK GAAT FOUT BESTE VRIEND IS HOMO ?!'. Het is een relatief nieuw fenomeen in het Nederlandse YouTube-landschap, dat vandaag zijn bestaan viert op de Dutch YouTube Gathering.
Stel je GTST on steroids voor. Een groep YouTubers neemt elkaar om de haverklap in de maling met pranks die vervolgens fout gaan. Honderdduizenden mensen kijken mee, maar niet iedereen kan het waarderen. YouTube blijft maar groeien, en dit soort trends onderstrepen dat mensen steeds beter worden in het trekken van de aandacht met hun video's.
Eerst maar even een impressie van de sfeer.
Hoewel jij misschien denkt dat dit typisch is voor de onzin die je soms aantreft op YouTube, is dat dus niet zo. "Voor Nederlandse begrippen is dit relatief nieuw", zegt Jonatan de Boer van Onlane, een bureau dat nieuwe YouTubers en online influencers begeleidt. "Het is een uit Amerika overgewaaide trend en zij hebben dit - bewust of onbewust - in Nederland ook voor elkaar gekregen."
En populair zijn ze, want hun video's worden verslonden. "Het is clickbait", legt Daan Sip uit, eigenaar van Social1nfluencers, dat werkt voor grote Nederlandse YouTubers, maar niet deze. "Oh Oh Cherso op YouTube. Ze krijgen veel views, maar ook veel duimpjes naar beneden. Dat is bij de meeste YouTubers anders, daar zie je vooral duimpjes omhoog."
Wat cijfers over YouTube in Nederland:
Daan vindt het leuk voor de jongens dat ze zo'n succes hebben. "Het is een bijzonder fenomeen. Iedereen heeft het erover, het zet de YouTube-community behoorlijk op zijn kop. De vraag is waar het om gaat: zoveel mogelijk kijkers per video met prikkelende titels, ook als de inhoud geacteerd is en een kijker dus teleurgesteld raakt na het kijken van de video, of met authenticiteit een vaste kijkersgroep opbouwen en minder snel heel veel kijkers per video?"
"Ze hebben een manier gevonden om aan meer views te komen", zegt Jonatan van Onlane. "Met prank-video's, suggestieve titels en thumbnails. Daar zijn ze slimmer in geworden en dat is leuk voor ze. Maar hun video's verdringen wel YouTubers die meer inhoudelijke en misschien wel betere dingen maken. En dat zet soms wel kwaad bloed."
De YouTubers die elkaar zo pranken, werken inmiddels voor RTL. "Ze hebben een soort platencontract", zegt Daniël Büchner, die zich bij RTL bezighoudt met de YouTubers. "Zij maken de filmpjes en maken eigen keuzes, wij helpen ze bij de promotie."
Hij wil niet zeggen of de video's fake zijn. "Dat is aan de kijker. Het is een Amerikaanse formule die heel goed gaat, ze hebben een gouden ei gelegd. Het is een beetje shame tv in het verlengde van RTL 5: je durft eigenlijk niet toe te geven dat je kijkt, maar het is wel lekker."
Dat er zo veel mensen in de comments vertellen dat ze het niks vinden, maakt voor Daniël niet uit. "There's no such thing as bad publicity. Ze hebben bij elkaar een miljoen abonnees en de filmpjes worden 300.000 keer gekeken dus er zijn ook mensen die het wél leuk vinden. En de kijkers zijn ouder dan je denkt, de grootste groep is tussen de 18 en 25 jaar - studenten dus."