Agenten klagen over haperende diensttelefoon
Agenten klagen over hun nieuwe diensttelefoon. Het toestel is traag en de batterij gaat snel leeg. Met de telefoon kunnen agenten op straat via een speciale app persoonsgegevens checken en digitale bekeuringen uitschrijven, maar de apps kampen met storingen.
Sinds vorig jaar krijgen alle agenten op straat een nieuwe smartphone, een Samsung Galaxy S5 uit 2014. Daarmee zijn de bonnenboekjes om bekeuringen uit te schrijven verleden tijd. Zo'n 20.000 agenten werken inmiddels met de telefoon.
"We krijgen een telefoon die eigenlijk al verouderd is", zegt een agent uit Rotterdam in het AD, "en dan zet de politie er ook nog eens een zwaarbeveiligd eigen systeem op. Dat trekt dit toestel slecht. Door allerlei trucjes om energie te besparen, kan ik er nu net een dagdienst mee uitzingen."
Onbeveiligd
Vakbond ACP ziet ook dat er veel klachten zijn van agenten die met de diensttelefoon werken. "Dit belemmert de dagelijkse handelingen," zegt een woordvoerder. "Er speelt wel het nodige met dit systeem. Niet alleen de traagheid. Omdat de politie-app niet goed werkt, gaan collega's gegevens uitwisselen via andere, onbeveiligde systemen, WhatsApp bijvoorbeeld, en dat is echt niet de bedoeling."
De bond is bezig de problemen te inventariseren en vraagt agenten hun klachten te melden. "We gaan dit ook zeker bespreken met de korpsleiding. Het is een systeem in ontwikkeling en sommige agenten moeten nog wennen, maar we hebben toch wel serieuze klachten die opgelost moeten worden."