NOS Nieuws

'Fyra-alternatief laat nog twee jaar op zich wachten"

Het gaat nog zeker twee jaar duren voordat de NS met een alternatief voor de hogesnelheidstrein Fyra komt. Dat staat volgens RTL Nieuws in een concept-kabinetsreactie op de parlementaire enquête Fyra. Staatssecretaris Dijksma wil er niets over zeggen. Omdat het een concept is, staat er nog niets vast.

Volgens het concept gaat de NS op zijn vroegst in 2018 twaalf keer per dag met een gewone intercity rijden tussen Amsterdam en Brussel. Vier keer zal dat een intercity zijn die twee uur over de rit doet. Acht keer zal de treinreis 2,5 uur duren. Op het hogesnelheidstraject mogen treinen 300 kilometer per uur rijden. De normale intercity's halen een maximum van 160 kilometer per uur.

In de concept-kabinetsreactie op de Parlementaire Enquete Fyra staat letterlijk: “Om de rijtijd van de IC Amsterdam-Brussel te verkorten, zal de HSL-infrastructuur beter worden benut door de intercity Amsterdam-Brussel 12 keer per dag volledig over de HSL-Zuid te rijden. Hierdoor wordt de rijtijd tussen Amsterdam en Brussel circa een half uur korter”. De NS-treinen doen er nu nog ruim 3 uur over.

Volgens Hildebrand van Kuyeren van Treinreiziger.nl hoeft het allemaal niet zo lang te duren. "Voor het eind van het jaar kan er al tijd worden gewonnen door een slimmere route te gebruiken", zo stelt hij tegen de NOS. "Stop niet meer in Den Haag en op Brussel Airport en je bent een stuk sneller op de eindbestemming".

ProRail

Uit dezelfde conceptstukken zou blijken dat het kabinet overweegt om de leiding bij spoorbeheerder ProRail naar zich toe te trekken. Eind 2015 bleek dat ruim 40 procent van de treinuitval veroorzaakt wordt door problemen met rails, wissels en bovenleidingen. ProRail is daar direct voor verantwoordelijk.

Staatssecretaris Dijksma zou van ProRail een zogenoemde publieke uitvoeringsorganisatie willen maken. In welke vorm die organisatie wordt gegoten zou nog niet duidelijk zijn. Mogelijk zou ProRail een zelfstandig bestuursorgaan of een overheidsdienst worden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl