Voorbij de Tesla-hype: kan de automaker aan de verwachtingen voldoen?
Het was een goed weekend voor Elon Musk. De oprichter en topman van Tesla, de maker van elektronische auto’s, zag het aantal reserveringen voor de Tesla Model 3 door het dak schieten. In totaal hebben al meer dan 276.000 mensen toegezegd een auto te willen bestellen.
Wat maakt dat meer dan een kwart miljoen mensen zo'n auto willen? En nog belangrijker: lukt het Tesla om aan de hoge verwachtingen te voldoen? Tot nu toe leverde het bedrijf alleen exclusieve auto's aan een selecte groep 'fans'. Daarnaast worstelt het concern al een tijdje met het op tijd leveren van auto's.
Goede pr-machine
"Het is heel bijzonder, ze hebben dit buitengewoon goed neergezet", zegt Frank Jacobs. Hij is redacteur bij tijdschrift Autoweek. "Normaal gaan mensen in de rij staan voor de nieuwste iPhone of game. Maar dat ze dat nu ook voor een auto doen is wel bijzonder. Het laat zien dat Tesla een goede pr-machine heeft."
Louis Dekker, auto-expert van de NOS, beaamt dat, maar voegt er wel aan toe dat het vaker gebeurt. "De Mitsubishi Outlander werd in december 2013 opeens duizenden keren verkocht. Dat kwam doordat de fiscale regelingen gingen veranderen. Daardoor ging heel zakelijk rijdend Nederland, ook op basis van een foto, opeens een auto bestellen."
Musk is er heel goed in het publiek te bespelen. Daarvoor maakt hij vaak gebruik van zijn Twitter-account, waar hij graag prikkelende teksten plaatst. Dat heeft eraan bijgedragen de hype rond de auto groot te maken.
Er spelen ook twee andere zaken, vertelt Jacobs. "Elektrisch rijden was de afgelopen jaren een beetje saai. Het is Tesla gelukt om het sexy te maken. Deze hype wordt wel deels gestimuleerd door fiscale voordelen van de overheid."
Slechter dan de Mercedes
Daarnaast zien de auto's er erg goed uit, maar toch zitten de modellen qua bouwkwalteit nog lang niet op het niveau van bijvoorbeeld Mercedes, zegt Dekker.
"Onlangs werden op Schiphol alle Mercedessen van taxichauffeurs vervangen voor Tesla’s. De eerste week vonden de chauffeurs dat spannend, de tweede week leuk en de derde week wilden ze hun oude auto terug. Wat bleek: de kwaliteit viel tegen, de ruitenwissers zaten niet goed en het tochtte tussen de kieren."
Naast de bouwkwaliteit speelt er nog een probleem waar Tesla al langer mee worstelt: weten te voldoen aan de vraag. "Tesla zal vast heel ver komen", denkt Dekker. "Maar tegelijkertijd zal het ook een enorme uitdaging zijn. Tesla is nog piepjong, er zullen de komende tijd nog genoeg kinderziektes in de auto's zitten."
"Het is inderdaad afwachten of ze aan de vraag kunnen voldoen", beaamt Jacobs. "Er is wel genoeg productiecapaciteit te vinden, dus misschien moet Tesla fabrieken van andere merken gaan huren. Een ander probleem voor Tesla zijn de accu’s. Daar moeten ze er heel veel van krijgen. Het is wel zo dat er bijvoorbeeld in China steeds meer bedrijven zijn die deze leveren."
Daarnaast investeert Tesla zelf ook in de bouw van een megafabriek om accu's te maken. De fabriek moet in 2020 35 gigawattuur per jaar aan batterijen produceren.
Vanuit de auto-industrie wordt er gemengd gereageerd de groei van Tesla. "Ik sprak de topman van Mazda vorige week", vertelt Jacobs. "Die zei dat ze de kat uit de boom kijken en rustig afwachten. De topman van Mercedes Benz zei daarentegen dat ze moeten oppassen dat de kaas hen niet van het brood wordt gegeten."