VO-raad: betere lessen door roostervrije uren
Leraren in het voortgezet onderwijs moeten honderd uur per jaar worden vrijgeroosterd om lessen beter voor te bereiden en om het onderwijs eigentijdser te maken. De scholenorganisatie VO-raad heeft een plan (.pdf) gepresenteerd waar dat in staat. “Ons onderwijs is goed, maar het kan echt nog beter", zei voorzitter Paul Rosenmöller in het NOS Radio 1 Journaal.
"Veel leerlingen klagen erover dat het huidige onderwijs saai is. Die honderd uur kun je gebruiken om daar een goed antwoord op te vinden", vindt de oud-politicus. "Dat vraagt om de best denkbare leraren en ook een zo goed mogelijke voorbereiding van die lessen."
Volgens Rosenmöller moet in het onderwijs beter worden samengewerkt. “Hoe kun je toetsen verbeteren? Hoe kun je onderwijs eigentijdser maken en hoe kun je ict beter benutten? Daar is heel veel behoefte aan."
Extra leraren
Al die extra roostervrije uren betekenen wel dat er extra leraren bij moeten komen. En die kosten geld. De VO-raad denkt aan 300 miljoen euro. “Nederland heeft de ambitie uitgesproken om bij de beste vijf concurrerende economieën ter wereld te willen horen”, zei Rosenmöller. “Dan is toponderwijs daar een heel belangrijke bijdrage aan."
Om dat te bewerkstelligen, zijn er goede opleidingen nodig. "Ik zou willen dat het imago van de leraar vergelijkbaar wordt met dat van een arts. Leraren zijn toch mensen aan wie wij dagelijks urenlang onze kinderen toevertrouwen", zei Rosenmöller. "Daarvoor hebben we ontwikkeltijd nodig, maar ook opleidingen."
Als arts heb je co-schappen en loop je twee jaar mee met allerlei specialisten. Dat kun je in het onderwijs ook organiseren.
Die lerarenopleidingen in het hbo en op universiteiten kunnen beter, vindt Rösenmoller. "Opleidingen zitten vol en worden krap bekostigd. Ook worden er stringente eisen aan gesteld. We gaan dan ook zeker met de opleidingen in gesprek om te kijken of we ze kunnen verbeteren."
Rösenmoller wil toe naar een situatie die vergelijkbaar is met de gezondheidszorg. "Als arts heb je co-schappen en loop je twee jaar mee met allerlei specialisten. Dat kun je in het onderwijs ook organiseren", vindt hij.
"Als je dat nu combineert met meer tijd voor betere lessen, betere voorbereiding, sterkere teams en werken aan eigentijds onderwijs met een nieuw curriculum, waar het afgelopen jaar ook veel aandacht voor is geweest. Dan doen we een investering in ons onderwijs en dan zal ons land uiteindelijk ook sterker worden."