KLM heeft primeur met samenwerking Facebook Messenger
Gebruikers van Facebook Messenger kunnen vanaf vandaag via de chat-app veel vluchtzaken regelen met KLM. De samenwerking was al in het najaar aangekondigd en gaat nu officieel van start. KLM is wereldwijd de eerste luchtvaartmaatschappij die dit aanbiedt via Facebook.
Via Messenger is het mogelijk om voor een vlucht in te checken, de boeking te beheren en op de hoogte te worden gehouden van de status van de vlucht. Een ticket boeken is nog niet mogelijk.
Meer doen dan alleen chatten met vrienden
De samenwerking is voor beide bedrijven een belangrijke stap. Facebook zet groot in op de ontwikkeling van Messenger en hoopt door samenwerkingen met bedrijven dat mensen meer in de app gaan doen dan alleen chatten met vrienden en foto’s delen. Voor KLM betekent het een extra kanaal om met klanten te chatten en te helpen.
Ze zetten de stap niet voor niks. Chat-apps zoals WhatsApp en Messenger groeien hard en worden door gebruikers intensief gebruikt. Bedrijven willen daar graag de vruchten.
Het doet sterk denken aan wat WeChat in China doet. Dat is een chat-app waar gebruikers niet alleen vluchtgegevens kunnen bekijken, maar ook reserveringen kunnen plaatsen en dingen kunnen bestellen. Facebook heeft diezelfde visie voor zijn chat-app.