Een McDonalds-restaurant bij het Leidseplein in Amsterdam
NOS Nieuws

Fastfood blijft trekken: meer klanten voor McDonald's Nederland

Ruimere openingstijden, luxere hamburgers en een saladebar hebben de omzet van McDonald's in ons land afgelopen jaar een nieuwe impuls gegeven. De verkoop van de Amerikaanse hamburgergigant steeg met 3,4 procent tot 674 miljoen euro. Daarmee ging de groei vorig jaar beduidend harder dan in 2014 (+1,1 procent).

Vooral in het laatste kwartaal kregen de restaurants meer gasten. Topman Manu Steijaert rekent ook dit jaar op verdere omzetgroei. Nederland behoorde vorig jaar tot de sterkst groeiende markten van McDonald's wereldwijd, samen met onder meer Polen en China. Volgens Steijaert was ons land ook "een van de 15 meest winstgevende markten" van het internationale concern.

Proef

Het fastfoodbedrijf, dat in 2015 wereldwijd een omzet behaalde van circa 23 miljard euro, is in ons land vooral bezig met het vernieuwen en moderniseren van zijn restaurants. Afgelopen jaar hield McDonald's onder meer een proef waarbij mensen zelf hun burger kunnen samenstellen. Die optie wil de keten dit jaar aanbieden in 150 van de bijna 250 vestigingen. Kleinschalige proeven met koffietent McCafé en de Salad Bar lopen nog.

Verder werkt McDonald's aan de mogelijkheid om mobiel bestellingen te plaatsen. Die bestellingen zouden dan moeten worden afgehaald in de restaurants. Het bedrijf denkt vooralsnog niet aan hamburgers thuisbezorgen.

Minder klanten

Overigens had McDonald's vorig jaar wereldwijd te maken met een dalend aantal klanten. Op de Amerikaanse thuismarkt bijvoorbeeld heeft het stevige concurrentie en staat de verkoop van Big Mac's en Happy Meals onder druk door de groeiende vraag naar gezonder eten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl