Motoren begeleiden de koplopers in de Tour de France
NOS Wielrennen

'De discussie over motoren zal weer losbarsten'

Na het overlijden van de Waalse wielrenner Antoine Demoitié (25), door een tragisch ongeval in de wielerwedstrijd Gent-Wevelgem, zal de discussie over het aantal volgauto's en motoren in koers in volle hevigheid losbarsten. Dat verwacht NOS-wielerverslaggever Gio Lippens.

"Als je gisteren kijkt naar de kopgroep van vier met Peter Sagan, met Fabian Cancellara en Sep Vanmarcke en je ziet hoeveel motoren daarachter rijden; fotografen die nog een foto willen maken, tv-camera's, mensen van de organisatie die de koers in goede banen moeten leiden. Dan ben je wel geneigd om te denken: er zijn veel te veel motoren in koers."

Het ongeval gebeurde na 150 kilometer, net over de Franse grens. "De Franse politie heeft aangekondigd een onderzoek in te stellen. Maar dat lijkt me een normale procedure."

Reeks incidenten

Toch staat het incident niet op zichzelf, constateert Lippens. "Er zijn inderdaad veel incidenten geweest, vooral het afgelopen jaar. In de Vuelta vorig jaar dreigde de ploeg van Sagan uit de wedstrijd te stappen, nadat Sagan door een motor van de fiets was gereden. In de Clásica San Sebastián, een klassieker net na de Tour, werd Greg van Avermaet nadat hij op weg leek naar de overwinning door een tv-motor ondersteboven gereden."

"En aan het begin van dit seizoen was er een incident in Kuurne-Brussel-Kuurne", vervolgt Lippens. "De Belgische renner Stig Broeckx werd toen door een motor van de organisatie aangetikt, nota bene met iemand van de medische dienst achterop. Dat was vol in beeld van de camera's. Nou kwam Stig Broeckx er nog redelijk goed vanaf met een gebroken sleutelbeen, gebroken rib, gekneusde hand."

"Dit was een stom ongeluk"

Bij de eerdere incidenten was er sprake van een verwijtbare fout. Of dat bij dit ongeval ook het geval is, betwijfelt Lippens. "Die andere waren incidenten met motoren die de kopgroep in volle vaart voorbij willen rijden. Dit is toch een ander geval, al lopen de lezingen uiteen. Dit was waarschijnlijk een motor met koerscommissaris achterop, die achter de groep reed. Hij zat dus op zijn gebruikelijke plek en maakte geen risicovolle inhaalmanoeuvre. Maar de renners vallen vlak voor die motor. Een stom ongeluk dus."

"Maar ga er maar vanuit dat de discussie over het aantal auto's en motoren in alle hevigheid zal losbarsten. Zeker als je bedenkt dat zondag de Ronde van Vlaanderen wordt gereden. Want dat is nog een veel groter gekkenhuis."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl