De Consumentenbond, de Hartstichting en het Diabetes Fonds waarschuwen dat vloggers steeds vaker reclame maken voor ongezond eten. Het ministerie van Volksgezondheid is van plan uitgebreid te monitoren hoeveel kinderen ernaar kijken.
Vloggers zijn namelijk niet vies van een beetje reclame. Ze eten voor de camera snoep of andere dingen waar je dik van kan worden.
Een aantal voorbeelden:
Kinderen die naar dit soort vlogs kijken hebben volgens het ministerie en de Consumentenbond niet door dat het eigenlijk reclame is. Ze zouden op die manier worden uitgenodigd te veel en ongezond te eten.
"Vooral op social media zie je steeds vaker dat reclame niet als reclame wordt gezien", zegt Bart Combée van de Consumentenbond. "Bij dergelijke vlogs of tweets moet staan dat het om een advertentie gaat."
In Nederland zijn er geen wetten die hier iets over zeggen, maar er is wel een gedragscode waar bedrijven zich aan moeten houden. In de afspraken staat dat je geen reclame mag maken voor ongezond eten als een kwart of meer van je kijkers onder de 14 jaar oud is.
Ook mogen idolen - en dat zijn vloggers vaak - geen reclame voor ongezonde dingen maken. Dat geldt dus ook op YouTube. Maar de leeftijden van kijkers kun je daar heel moeilijk checken.
De Consumentenbond vindt daarom dat de code te veel toelaat en de naleving ervan tekortschiet. "Het gaat natuurlijk om een ongelooflijk aantal individuele vlogs", zegt Combée. Hij roept de politiek op om in te grijpen. "Er zou vanuit de overheid toezicht moeten komen. Zeker omdat het een groot fenomeen begint te worden."
Een rapport over reclame door vloggers wordt aankomende week gepresenteerd, donderdag praat de Tweede Kamer erover.