Tijdlijn Instagram gaat op Facebook lijken
De tijdlijn van Instagram-gebruikers gaat binnenkort op de schop. Het bedrijf heeft vanavond aangekondigd dat de chronologische volgorde wordt ingeruild voor een algoritme. Hiermee volgt Instagram moederbedrijf Facebook, dat al zeven jaar gebruikt maakt van zo’n tijdlijn.
Volgens de fotodienst missen gebruikers nu gemiddeld 70 procent van de foto’s in hun tijdlijn. Het bedrijf stelt dat, nu de dienst hard groeit, het lastiger is om alles bij te houden. De app wordt momenteel door meer dan 400 miljoen mensen maandelijks gebruikt.
Relevanter voor advertenties
Om te voorkomen dat mensen zoveel foto's missen, wil Instagram dus de foto's sorteren in de mate waarin ze belangrijk zijn. Om dit te bepalen kijkt de fotodienst naar meerdere zaken, waaronder wie je volgt en ongetwijfeld ook welke foto's je leuk vindt.
Dat moet je tijdlijn persoonlijker maken. Tegelijkertijd krijgt het bedrijf daardoor meer controle over wat je ziet, wat ongetwijfeld helpt bij het tonen van relevantere advertenties die vervolgens meer opleveren.
Instagram gaat de functie de komende tijd testen. Wanneer de nieuwe tijdlijn in Nederland zichtbaar is, is nog onbekend.