NOS Nieuws

Kinderen willen meer les over verliefdheid en relaties

Kinderen willen meer leren over seks en verliefdheid

Kinderen van 9 tot 12 jaar vinden dat ze te weinig leren over verliefdheid, relaties en puberteit. Dat blijkt uit een onderzoek van kenniscentrum seksualiteit Rutgers in samenwerking met het NOS Jeugdjournaal.

Slechts 25 procent van de kinderen zegt les te krijgen over seksuele grenzen en slechts 27 procent over seksuele diversiteit.

Aan het onderzoek werkten duizend kinderen en hun ouders mee. Het is volgens Rutgers voor het eerst dat kinderen van 9 tot 12 jaar zijn bevraagd over onderwerpen rond seksualiteit.

Verliefdheid en verkering

Veel kinderen geven aan dat ze interesse hebben in onderwerpen als verliefdheid (73 procent), voortplanting (50 procent), verschillen tussen jongens en meisjes (49 procent) en veranderingen in de puberteit (52 procent).

Van de kinderen zegt 57 procent wel eens verliefd te zijn geweest en 44 procent heeft wel eens verkering gehad. De helft van de kinderen praat met de ouders over deze onderwerpen. Op de tweede plaats komt school.

De onderzoekers vroegen ook naar verliefdheid op het zelfde geslacht. Daar heeft 57 procent van de kinderen het over met hun ouders, slechts 27 procent van de kinderen heeft er les over gehad op school. 28 procent praat er met niemand over.

Zorgwekkend

Verder blijkt dat kinderen niet altijd antwoord krijgen op hun vragen over seksualiteit. Van de ouders zegt 71 procent antwoord te geven op zulke vragen, maar slechts 52 procent van de kinderen bevestigt dat.

Kenniscentrum Rutgers vindt het zorgwekkend dat veel kinderen niet over verliefdheid, relaties en puberteit praten. "Als ouders er niet met hun kinderen over kunnen praten, blijft school de belangrijkste plek. Wij roepen scholen en ouders op om hier samen mee aan de slag te gaan", zegt directeur Ton Coenen.

Scholen kunnen ouders bijvoorbeeld ondersteunen bij de seksuele opvoeding door het erover te hebben tijdens ouderavonden, stelt het kenniscentrum.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl