Naast vreemde talen, wiskunde en aardrijkskunde zouden jongeren ook verstand moeten krijgen van programmeren. Want in een toekomst die misschien wel volledig gestuurd wordt door computers is het belangrijk dat jongeren nu al leren hoe code werkt, dat vindt de Finse schrijfster en programmeur Linda Liukas (29). Linda schreef het kinderboek Hello Ruby, waarin ze de basis van het programmeren uitlegt. Kinderen vanaf vijf jaar leren dat met de hulp van het fictieve meisje Ruby.
Door de dagelijkse dingen uit te leggen in stappen, leert ze de lezer de beginselen van programmeren. Linda: "programmeren is niets anders dan grote problemen opdelen in kleine stapjes, zodat een computer die kan oplossen. Het komt vooral neer op logisch nadenken en problemen oplossen."
Technologie speelt een steeds grotere rol in ons leven, maar het is niet iets engs.
Linda schreef het boek omdat ze jonge meisjes wilde leren om te gaan met computers. "Technologie speelt een steeds grotere rol in ons leven, maar het is niet iets engs. We gaan naar een wereld waarin alles is geregeld en bestuurd door computers - dus ik vind dat we dan in elk geval moeten begrijpen hoe ze werken."
Dat vindt Tim de Jager ook. Hij is informaticadocent aan het Hofstad Lyceum in Den Haag en geeft zijn leerlingen les in het bouwen van apps. "Informatica in de onderbouw vergelijk ik altijd met het halen van je rijbewijs - je leert omgaan met de auto. In de lessen die ik in de bovenbouw geef laat ik de leerlingen onder de motorkap kijken en leer ik ze hoe de machine werkt."
Volgens Linda Liukas heeft programmeren niet zozeer met computers te maken en hoef je er heus geen enorme nerd voor te zijn. "Programmeren is een bepaalde manier van denken. Als je net als een programmeur stap voor stap denkt, kun je heel systematisch tot oplossingen komen. Je wordt creatief in hoe je dingen in het dagelijks leven aanpakt."
De Jager is het met Linda eens, en geeft een voorbeeld uit de praktijk. "In mijn les bouwden leerlingen een app om Latijnse werkwoorden te vervoegen. Wat opviel was dat leerlingen die nog nooit Latijn hadden gehad, het patroon achter de werkwoordvervoeging sneller oppakten dan de leerlingen die al les hadden gehad. Doordat ze telkens dezelfde stappen zetten om het probleem op te lossen, hadden ze de truc heel snel door."
Linda Liukas sprak in de techpodcast van NOS op 3 met presentator Rachid Finge over haar boek Hello Ruby.