'Nederlandse scheepswerven buiten Roemenen uit'
Volgens vakbond FNV maken zeker vijf Nederlandse scheepswerven gebruik van goedkope arbeidskrachten uit Roemenië. De lassers zijn in dienst van onderaannemer Den Breejen Work die in Roemenië gevestigd is en de Nederlandse wetgeving en cao ontduikt.
De Arbeidsinspectie heeft onderzoek gedaan naar de arbeidsomstandigheden van honderd Roemeense uitzendkrachten van het bedrijf. De Roemenen bouwen schepen voor Groningen Ship Yard (GSY) in Waterhuizen. Uit het rapport blijkt dat de cao op verschillende punten wordt ontdoken. Zo wordt er geen pensioen opgebouwd en betaalt het bedrijf nauwelijks werkloosheidspremie. Daarmee drukt Den Breejen de loonkosten met bijna de helft.
Ik kostte 36 euro per uur. En die jongens kosten 18,70 euro.
"Nederlandse lassers zul je hier op de werf niet tegenkomen", zegt Marcel van Haaften. Vijftiger en werkloos kraanmachinist. Hij werkte jaren voor Groninger Ship Yard en wijst naar een gele kraan op de werf. "Ik moest een Roemeense jongen opleiden tot kraanmachinist, dat heb ik in eerste instantie geweigerd. Maar nu is het zo dat hij op de kraan zit en ik zit thuis."
De FNV noemt dit valse concurrentie. "Dit is echt het putje van de Nederlandse scheepsbouw", zegt vakbondsbestuurder Masja Zwart, met een beschuldigende vinger wijzend naar de toegangspoort van Groningen Ship Yard. Volgens de bond zijn zij begonnen met het inhuren van goedkope arbeidskrachten waardoor andere werven gedwongen werden dat ook te doen om goedkoper te gaan werken. Volgens een berekening van de FNV zou GSY ruim een half miljoen euro per maand besparen op de loonkosten.
GSY krijgt volgende week een brief van de FNV waarbij het bedrijf gewezen wordt op de Wet Aanpak Schijnconstructies. Sinds 1 juli vorig jaar zijn opdrachtgevers verantwoordelijk voor onderbetaling door onderaannemers. En de FNV zal Den Breejen voor de rechter slepen, als de overtreding van de cao niet snel wordt gerepareerd. "Dit moet echt ophouden", zegt Zwart.