De Amsterdamse Ziggo Dome werd halverwege 2012 geopend maar staat nu al in de top-5 van best verkopende concertzalen ter wereld. Met optredens van wereldsterren als Paul McCartney, U2 en Madonna maakte de Ziggo Dome zich de onbetwiste nummer 1 concertzaal van Nederland. Volgens het AD verkocht de zaal in de eerste helft van 2015 maar liefst 400.000 kaarten. Wat is toch het geheim van die enorme lichtbak langs de A2?
'De galmtijd is alles'
"Simpel, dat is de akoestiek. De Ziggo Dome is speciaal gebouwd voor popmuziek en heeft een perfecte galmtijd. Dat helpt echt, popmuziek komt perfect tot z'n recht", zo zegt Roland Mattijsen. De oprichter van het gelijknamige Mattijsen Audio Electronics levert en installeert audio-apparatuur aan organisaties van grote evenementen zoals de musical Soldaat van Oranje en het Eftelingtheater.
"Die galmtijd bepaalt hoe muziek klinkt. Als je een concertzaal van een hard materiaal als marmer hebt, krijg je een hele lange galmtijd. Dat werkt heel goed voor een operaproductie, maar bij popmuziek wordt het een drama. De Ziggo Dome heeft dat perfect afgesteld, waardoor de drums goed te horen zijn en popmuziek daar waanzinnig goed klinkt - klassieke muziek zal er weer compleet doodslaan.
Voor bezoekers is de galmtijd volgens Mattijsen vaak niet meer dan een gevoelskwestie. "Als je ze naderhand vraagt wat ze ervan merkten, hoor je dat het 'gewoon ontzettend strak' klonk. En daar komen ze voor terug, zo leert de ervaring."
De eerste keer dat ik er met de auto langs reed en m'n eigen gezicht op die verlichte gevel zag staan, dat was toch best indrukwekkend.
De Nederlandse dj Willem Rebergen (Headhunterz) draaide een paar weken na de opening in 2012 op een van de eerste dance-evenementen in de Ziggo Dome: Hard with Style. "Van tevoren ging er natuurlijk al heel veel geruchten over die zaal. De eerste keer dat ik er met de auto langs reed en m'n eigen gezicht op die verlichte gevel zag staan, dat was toch best indrukwekkend. De avond zelf was geweldig. Een heel evenement dat om jou draait in zo'n nieuwe venue - het was misschien wel de meest memorabele uit mijn carrière."
Ook Rebergen beaamt dat het geluid een belangrijk pluspunt is aan de Ziggo Dome. "Waar je ook staat, het geluid is overal goed."
Ook de capaciteit van de Ziggo Dome draagt volgens Mattijsen bij aan het succes. "Hiervoor was het het enige alternatief de Heineken Music Hall (HMH) met plek voor 5000 man en Paradiso met 1500. Dan had je ook nog Ahoy met 14.000, maar qua akoestiek is dat echt een heel ander verhaal." Met de huidige 17.000 stoeltjes past de Ziggo Dome bovendien perfect in het rijtje van de Londense O2-Arena en de Lanxess Arena in Keulen (beide ongeveer 20.000 plaatsen). "Dat is voor de crew van artiesten prettig - die nemen tijdens hun tour allemaal hun eigen apparatuur mee."
DJ Willem Rebergen: "het is behoorlijk massaal, maar toch heb je als artiest niet het idee dat je in een enorme bak staat. Het is wat dat betreft toch wel een verschil met een stadion." Tot slot bepaalt ook de locatie voor een deel het succes. "Het is in Amsterdam. Vooral internationale artiesten vinden dat machtig", aldus Mattijsen.