Financiële blunders Amsterdam door eilandenrijk
De gemeente Amsterdam is in de financiële problemen gekomen door de grote versnippering binnen de organisatie en onduidelijkheid over wie er verantwoordelijk voor was. Dat concludeert een enquêtecommissie die er onderzoek naar deed op verzoek van de gemeenteraad.
Volgens de commissie had de politiek te weinig aandacht voor de financiën. Ook kwamen veel mensen gemaakte afspraken niet na.
Foute overboekingen
Bij de gemeente Amsterdam zijn de laatste jaren meerdere financiële fouten gemaakt. Zo werden verkeerde overboekingen gedaan en ging het verwerken van betalingen niet altijd goed.
Het bekendste voorbeeld is de uitgekeerde woonkostenbijdrage aan duizenden Amsterdammers. Zij kregen in totaal 188 miljoen euro uitgekeerd in plaats van 1,8 miljoen. Het geld is inmiddels teruggevorderd.
Versnipperd
De commissie concludeert dat de financiële administratie van de gemeente te veel versnipperd was. Amsterdam was een soort eilandenrijk, zegt de commissie. De vele financiële administraties waren verschillend georganiseerd. Dat maakte het lastig om de boeken naast elkaar te leggen.
De problemen waren in 2002 al bekend, maar er is volgens de commissie onvoldoende gedaan om orde op zaken te stellen. Inmiddels is de gemeente Amsterdam wel bezig om de administratie te herstructureren.
Asscher
De enquêtecommissie heeft de afgelopen maanden 38 mensen onder ede verhoord, onder wie ambtenaren en voormalige politici. Ook minister Asscher is verhoord. Hij was tussen 2006 en 2012 wethouder van Financiën in Amsterdam.