Bezwaren tegen verbreding A1 en A27 van tafel geveegd
Rijkswaterstaat begint volgend jaar zoals gepland met de verbreding van de A1 en de A27 rond knooppunt Eemnes. De Raad van State heeft de laatste bezwaren tegen de plannen van minister Schultz van tafel geveegd en daarmee is de weg voor verbreding definitief vrij.
De A1 wordt tussen knooppunt Eemnes en de aansluiting Bunschoten-Spakenburg verbreed van 2x2 naar 2x4 rijstroken. Het traject wordt nu dagelijks geteisterd door files, vooral rond de afrit Eembrugge bij Baarn. De A27 wordt tussen Utrecht en Eemnes eveneens verbreed, van 2x2 naar 2x3 rijstroken.
Klachten
Verscheidene omwonenden en gebruikers van locaties langs de snelwegen, zoals een ijsbaan en een jachthaven, hadden zich beklaagd over de bouwplannen. Ze vrezen geluidsoverlast en eisten onder meer betere geluidsschermen. De Raad van State heeft de klachten afgewezen.
De A1 en de A27 staan altijd hoog op lijstjes van wegen met de meeste files. Vooral bij Bilthoven (A27) en Eembrugge (A1) is het bijna iedere dag raak.
Tijdens de verbreding gaan ook de op- en afritten bij Bilthoven en Hilversum (beide A27) op de schop. Het project moet in 2019 klaar zijn.