Wildgroei ondergraaft vertrouwen van consument in keurmerken
Consumenten raken door de wildgroei aan keurmerken steeds meer het vertrouwen in keurmerken kwijt. Het is voor hen vaak onduidelijk waar al die keurmerken voor staan, blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Volgens de ACM staat daarmee de geloofwaardigheid van alle keurmerken onder druk. "Consumenten kunnen het kaf van het koren niet meer scheiden. Ze krijgen daardoor steeds minder vertrouwen in keurmerken, en dat is een probleem voor de keurmerken die hun zaken wel op orde hebben", zegt bestuurslid Anita Vegter.
"Organisaties en bedrijven die keurmerken uitgeven zouden er goed aan doen een einde te maken aan de huidige wildgroei."
Kader
Zij vindt dat er een kader moet komen voor het oprichten en beheren van keurmerken. "Een onafhankelijke instantie moet dan controleren of bedrijven zich aan dat kader houden", zegt Vegter.
Met zo'n kader moeten keurmerken hun oorspronkelijke functie weer terugkrijgen. Bedrijven moeten zich weer kunnen onderscheiden en voor de consument moet een keurmerk weer een betrouwbaar hulpmiddel worden bij het kiezen van producten.
Marketingtruc
Uit het onderzoek blijkt verder dat consumenten vinden dat ze ervan uit moeten kunnen gaan dat keurmerken betrouwbaar zijn, duidelijke informatie geven en onafhankelijk worden gecontroleerd.
Consumenten geloven niet dat nu aan die criteria wordt voldaan. Sommigen zien bepaalde keurmerken als een marketingtruc. Doordat er honderden verschillende keurmerken bestaan hebben consumenten moeite om de waarde ervan te bepalen.