NOS Nieuws

Hypermoderne auto's, VR-brillen en slimme bh's op techbeurs CES

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Hallen vol gadgets, meer dan 1500 journalisten en ruim 170.000 bezoekers. Deze week wordt in Las Vegas de jaarlijkse technologiebeurs CES (voluit Consumer Electronics Show) gehouden. Het wordt gezien als de belangrijkste beurs in zijn soort.

Tijdens het event tonen bedrijven - varierend van de Samsungs van deze wereld tot kleine startups - wat ze in huis hebben, in de hoop media-aandacht te krijgen. Want wie dat krijgt, heeft een grotere kans uiteindelijk de consument te bereiken.

Oud versus modern

De laatste jaren is er op CES steeds meer aandacht voor technologie in auto's. Autoproducenten zoals BMW en Ford realiseren zich dat als ze over twintig jaar nog willen bestaan, ze op tijd moeten omschakelen naar elektrische auto's én zelfrijdende auto's.

De concurrent is groot. Zo maakt Tesla al tijden aan elektrische auto's en zorgde een software-update er onlangs voor dat Model S zelfstandig kan rijden. Die functie bleek overigens te leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties en werd later beperkt. Ook Faraday Future, een onbekende elektrische automaker die werkt met Chinees geld, liet gisteren aan de pers zien waar ze mee bezig zijn.

Ook is de beurs een goed moment om samenwerkingen aan te kondigen. Zoals Ford, dat de krachten gaat bundelen met Amazon en dronemaker DJI om apparaten van de twee fabrikanten te laten communiceren met Ford-auto's.

Virtual reality is een andere ontwikkeling die tijdens CES veel ruimte krijgt. Merken zoals Oculus (van Facebook), Sony en HTC lanceren de komende tijd hun eigen VR-apparaat. Deze apparaten hebben vooral iets weg van een afgesloten skibril. Doordat 360-graden beeld wordt getoond krijgt de gebruiker het gevoel dat hij of zij in een andere wereld loopt.

Van alle kanten wordt geroepen dat virtual reality het nieuwe, hippe ding is. Maar het grote publiek lijkt er vooralsnog niet in geïnteresseerd te zijn. Het is de vraag of goedkopere brillen en meer content, zoals films en games, daar verandering in gaan brengen. Op de CES zal hier veel aandacht voor zijn.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

Naast auto's en VR is er op de beurs veel interesse voor gadgets en slimme apparaten. Dat gaat alle kanten op. Van een koelkast met een groot scherm tot een riem die bewegingen registreert. Ook kledingstukken ontbreken niet. Zo is er een speciale bh te zien die allerlei sensoren bevat. Deze registeren je hartslag en bijvoorbeeld hoeveel calorieën je verbrandt. Al deze informatie is vervolgens terug te vinden in een bijbehorende app.

Veel experimenteren

Uiteindelijk is de CES ook één grote hype, die niet altijd aan de verwachtingen voldoet. Want ook al zijn al die trends heel interessant om te bekijken, veel prototypes komen nooit in de winkel. Dat hoeft ook niet per se, vaak is de CES-beurs voor fabrikanten een mooi moment om te zien hoe iets aanslaat, vaak daarna bekijken ze pas of het product ook daadwerkelijk op de markt komt.

Sommige producten komen wel op de markt, zoals 3D-tv's. Deze televisies waren een paar jaar geleden het gesprek van de CES. Nu heeft niemand het er meer over en draait het om schermen met ultra-hoge-resoluties. Dat is ook CES. Het ene jaar is een product vol in beeld, het jaar daarop heeft niemand het er meer over.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl