Online shoppen en een dag wachten tot je het binnen krijgt? Zelfs dat duurt voor sommigen te lang. Waarom zou je wachten als het ook gewoon bij je om de hoek te koop is? Met die gedachte ging Max Kreijn samen met twee anderen jonge ondernemers in Londen aan de slag om ‘NearSt’ te maken, een app waarmee je sneller kan winkelen.
De naam is afgeleid van het Engelse woord ‘nearest’, wat dichtstbijzijnde betekent. En dat is ook precies wat de app doet, je naar de dichtstbijzijnde winkel sturen.
Stel, je bent een verjaardag vergeten en je wilt nog snel een boek voor de jarige halen. Dan tik je bijvoorbeeld de titel van een boek in, en de app vertelt je dan bij welke boekhandel in de buurt je het kan ophalen.
Onze droom is om mensen weer terug in de winkelstraat te krijgen
De app richt zich niet op de laagste prijs, maar op snelheid en gemak. “Als je iets in de app vindt, ben je met één click meteen in contact met de winkelier. Die accepteert je bestelling en vervolgens kan je het boek direct ophalen”, vertelt Kreijn, mede-oprichter van NearST.
Uiteindelijk moet lokaal kopen sneller en makkelijker worden dan online. "We zijn begonnen met boeken omdat dat overzichtelijk is en omdat de boekwinkels veel te lijden hebben gehad van het internet. Als het concept goed werkt willen we ook andere winkels in de app opnemen", zegt Max.
“Dat idee is bijna zo oud als het online shoppen zelf”, vertelt trendwatcher Richard Lamb. “Toen internet net opkwam in 1995 waren er al ideeën om alle voorraad overal inzichtelijk te maken, zodat je zeker wist dat jouw product in het schap lag, maar dat was technisch nog niet mogelijk."
Volgens Lamb verandert de markt langzaam en past deze app goed in die trend. Mensen willen hun aankopen steeds sneller hebben. "Bij sommige webshops kan je het zelfs dezelfde dag al laten leveren. Maar wie kan er nog sneller leveren? Dat zijn de winkeliers."
Mensen worden steeds ongeduldiger en willen het direct hebben
De app is net uit een succesvolle testfase waar twintig boekwinkels aan meededen. Vanaf januari gaan ze in Londen volledig los en kan elke winkel zich bij de app aansluiten. En dat is ook een voorwaarde voor succes volgens Richard: "Als er een paar winkels meedoen heeft het geen zin."
Wanneer je het in Nederland kan gebruiken? "Zo snel mogelijk", zegt Max. "We mikken eind 2016 of begin 2017, maar dat is ook afhankelijk van de vraag vanuit Nederland."