Eigenaar Elsevier wil na 125 jaar naam veranderen
De eigenaar van Elsevier wil dat het opinieblad een andere naam krijgt. Het is de bedoeling dat de naam Elsevier uitsluitend wordt gereserveerd voor de wetenschappelijke activiteiten van het uitgeversconcern. Het tijdschrift Elsevier bestaat al sinds 1891.
Het moederbedrijf, dat voorheen Reed Elsevier heette en sinds kort RELX, wil met de naamsverandering voorkomen dat verwarring ontstaat en dat activiteiten van het weekblad schade berokkenen aan de reputatie van de wetenschappelijke uitgeverij, die qua omzet en winst veel groter is.
RELX onderzoekt ook de mogelijkheid om het weekblad af te stoten. De plannen hangen samen met de veranderde strategie van het bedrijf, dat zich steeds meer richt op dataverwerking.
Moreel recht
De hoofdredactie van Elsevier noemt het voornemen om het blad af te stoten begrijpelijk. Een naamsverandering valt echter in minder goede aarde. "De eigenaar heeft misschien wel het juridische recht om te eisen dat de naam Elsevier niet langer mag worden gevoerd, maar niet het morele", staat op de website van het tijdschrift. "Toen Elsevier 125 jaar geleden als blad werd opgericht, was van wetenschappelijke uitgaven nog geen sprake."
Uitgeverij Elsevier werd in 1880 opgericht en begon elf jaar later met een maandblad. Het tijdschrift was aanvankelijk vooral bedoeld om meer bekendheid te geven aan de literaire uitgaven van de uitgeverij, maar kreeg in de loop der jaren steeds meer een eigen signatuur en groeide uit tot opinieblad. Sinds 1945 verschijnt Elsevier wekelijks.
De oplage van het tijdschrift is de afgelopen jaren aan het dalen. Drie jaar geleden werden wekelijks nog 120.000 exemplaren gedrukt, nu zijn het er nog zo'n 80.000. Daarmee is het nog wel het grootste opinieweekblad van Nederland.