Bijna alle nieuwe Sprinters staan stil
Bijna alle nieuwe Sprinters van de NS worden aan de kant gehouden omdat ze niet zijn opgewassen tegen het winterweer.
Tientallen Duitse monteurs proberen in Nederland de problemen met de nieuwe stoptreinen op te lossen.
De NS heeft inmiddels twee leveringen van deze Light Rail Trains ontvangen. Bij elkaar gaat het om 95 treinstellen, waarvan er maar 10 rijden.
Getest
De nieuwe Sprinters van het Duitse Siemens en het Canadese Bombardier, hebben veel kinderziektes. De elektronica zou te gevoelig zijn voor smeltwater, met kortsluiting als gevolg.
De nieuwe treinen waren nog niet getest op de effecten van sneeuw. Dat zou deze maand gebeuren in Tsjechië, maar de NS is overvallen door de vroege winter.
Omdat zoveel Sprinters zijn uitgevallen, rijdt de NS met verouderde stoptreinen. Dat materieel vertoont vaak kuren, zoals kapotte wc's of een niet werkende verwarming, omdat de werkplaatsen al het werk niet aan kunnen.
Dubbeldekkers
Volgens verkeersredacteur Olof van Joolen zijn moderne treinen veel gevoeliger voor sneeuw dan oudere. "In de nieuwe generaties treinen zit veel meer elektronica dan vroeger. Die apparatuur is onvoldoende beschermd tegen smeltwater."
Vorig jaar had de NS vergelijkbare problemen met de nieuwe dubbeldekkers. Ook die vielen vaak uit doordat de elektronica door het winterweer kapot ging.