Rabobank moet volledige schade vergoeden bij pinpasfraude
De Rabobank heeft een hoogbejaarde vrouw onterecht slechts een deel van de schade vergoed die ze door pinpasfraude heeft geleden. Dat heeft het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid bepaald. Banken moeten in het vervolg toeschietelijker zijn bij het vergoeden van schade van mensen met een beperking, zegt het klachteninstituut.
De Rabobank had de vrouw aangeboden 1000 euro te vergoeden, maar moet de volledige schade van bijna 6000 euro vergoeden. Alleen het eigen risico van 150 euro komt voor haar rekening.
Grove nalatigheid
De vrouw nam geld op bij een pinautomaat in een winkel. De pincode werd waarschijnlijk afgekeken en de pas werd gestolen, waarna er geld mee werd opgenomen.
Volgens de Rabobank was er sprake van "grove nalatigheid" omdat de vrouw haar pincode heeft laten afkijken. Het Kifid meent dat de hoogbejaarde vrouw dit moeilijk had kunnen voorkomen. Ze liep met een rollator, waardoor ze moeilijk haar pincode goed kon afschermen.
Beperkingen
Volgens het Kifid moeten banken in de toekomst sneller overgaan tot het vergoeden van de volledige schade aan klanten met fysieke of andere beperkingen. De Rabobank zegt in een reactie elk geval apart te blijven beoordelen.
Vorig jaar bedroeg de totale schade als gevolg van gestolen of verloren bankpassen 3,3 miljoen euro, volgens Betaalvereniging Nederland.
Regels
Per 1 januari vorig jaar gelden voor alle banken dezelfde regels voor betalen, internetbankieren en mobiel bankieren. Als er geld van de rekening wordt afgeschreven zonder toestemming van de klant, dan moet de bank dat volgens de wet vergoeden. De bank kan dit weigeren door zich te beroepen op "grove nalatigheid van de klant". Bovendien geldt er een eigen risico van maximaal 150 euro.